Askim kommune ønsker å øke kompetansen om innvandrarar hos ansatte, innbyggere og politikere. Det sendte Anne Mørland Lein ut på jakt etter tverrkulturell forståelse.
– Jeg jaktet på generell tverrkulturell forståelse som er uavhengig av hvilket yrke du har. Jeg fant ikke særlig mye annet enn Hordalandsmodellen. Det var det første vi trengte, sier Lein til hordaland.no.
Bygge kompetanse
Hordalandsmodellen er et kurs over tre dager for offentlig ansette i tverrkulturell forståelse. Det skal gjøre dem bedre i stand til å takle utfordringene når flyktninger og innvandrere oppsøker det offentlige tjenesteapparatet. Kurset er utviklet av prosjektleder Liv Tvilde Laading i Hordaland fylkeskommune. Det første kurset ble gjennomført i 1999. Ansatte i Bergen kommune har deltatt på 30 kurs. I tillegg har Liv Tvilde Laading gjennomført kurs over hele landet. Utlandet har også vist interesse for Hordalandsmodellen.
Fra desember i fjor til februar i år gjennomførte Askim det første kurset i Hordalandsmodellen. Det var for ansatte ved servicetorg, NAV og Familiens hus, som omfatter helsestasjon, barnevern, PPT-tjenesten og psykososialt team. Nå ønsker Askim kommune sammen med Østfold fylkeskommune og de andre kommunene i fylket å bygge opp intern kompetanse slik at de kan etablere Østfoldmodellen basert på Hordalandsmodellen.
Laget fireårsplan
Anne Mørland Lein i Askim forteller at kommunen ble oppmerksomme på behovet for fire-fem år siden.
– Da så vi på framskrivinger av folketallet. De viste at vi kan få 30 prosent innvandrere i kommunen i 2030. Det ble en vekker for politikere og administrasjonen. Jeg fikk ansvar for å lage strategi for integrering i kommunen og så etter kommuner som hadde helhetlige planer for integrering. Jeg reiste blant annet til Bergen, møtte ansette i Bergen kommune og var på biblioteket som har en lavterskel møteplass. Jeg dro til Alna i Oslo og Nacka kommune utenfor Stockholm.
Lein mener det er viktig å kurse offentlig ansatte for å øke kompetansen om innvandrere og sikre at alle borgere får likeverdige tjenester.
– Det er mange ansatte som jobber med dette rundt om i kommunene. Mange av dem jobber i små kommuner og er glad for at de ikke er alene med slike saker. Vi må kurse dem framover og har laget en fireårsplan for dette, sier Lein.