Tidligere i uka sa generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Liv Tørres, til Dagbladet at det har blitt nesten umulig for ideelle aktører å drive asylmottak i Norge. Grunnen er blant annet hard konkurranse fra de private, hevdet hun.
Det har fått administrerende direktør Ahmed Bozgil i Hero Norge AS til å reagere kraftig.
– Tørres gir et fullstendig vrengebilde av virkeligheten. Norsk Folkehjelp har ikke tapt terreng på grunn av konkurranse. Helt siden 2005 har det foregått en massiv oppbygging av behovet for mottaksplasser i Norge. Etterspørselen har vært mye større enn tilbudet. Dermed ikke vært noen reell konkurranse i mottaksmarkedet, sier han til Dagbladet.
Man må ikke glemme at drift av asylmottak er en viktig inntektskilde for Norsk Folkehjelps øvrige aktivitet.
Robust organisasjon
I den grad det har vært konkurranse, har den utspilt seg på boligmarkedet og i form av organisasjonsbygging, forteller Bozgil.
– Vi har bygget oss opp som en robust organisasjon med betydelig kompetanse, det er slik vi har vunnet fram. Det syns jeg Norsk Folkehjelp burde ha respekt for. De bør gå i seg selv og se hva de kan gjøre bedre, framfor å skylde på oss private, sier han.
– Og vi har også tapt konkurranser mot Norsk Folkehjelp på pris, der vi i utgangspunktet hadde lagt oss på et relativt lav prisnivå. Man må ikke glemme at drift av asylmottak er en viktig inntektskilde for Norsk Folkehjelps øvrige aktivitet. De driver ikke i null, de bare tar ut utbytte på andre måter enn oss, legger han til.
I fjor hadde Hero Norge driftsinntekter på omlag 419 millioner kroner, og et resultat på rundt 15,3 millioner. 14,7 millioner ble tatt ut i utbytte, samme sum som de to foregående årene. Dette ifølge Dagbladet.