Gjert Vestrheim, som er førsteamanuenisis i gresk ved Universitetet i Bergen fyrer av en kraftsalve
mot fortatterne av boka “Spansk gullalder”, som tar for seg den muslimske perioden i den iberiske halvøyas historie.
– Seriøs historieforskning er naturligvis opptatt av å avvikle denne typen historiske gullalderforestillinger. Forfatternes prosjekt er imidlertid ikke historisk, men mytologisk; det dreier seg nettopp om å endre fortiden for å bruke den til samtidens behov, ved å beskrive den med honnørord fra samtidens politiske debatt, skriver han i en artikkel i nettutgaven av tidsskriftet Prosa.
Vestrheim mener forfatterne Knut Aukrust og Dorte Skulstad gjør et feilgrep når de ikke sammenligner det muslimske Sør-Spania med de samtidige kristne regimene i nord, men med det som fulgte etterpå.
– Det er riktig at etter 1492 førte tvangskonvertering og deportasjon til at det ble slutt på det religiøse mangfoldet i det kristne Spania, men i det muslimske Spania hadde det samme skjedd tre hundre år før, skriver han.
Advarer
Han innrømmer at den første delen av den muslimske perioden riktignok var preget av en relativt stor religiøs toleranse, men mener denne toleransen hadde sine klare begrensninger.
– Ydmykelsen av kristne og jøder var en del av den sosiale orden; i en konflikt med muslimer hadde de lite å stille opp.
Vestrheim konkluderer med at det er nødvendig å advare mot boken.
– Det er en skuffelse at noe slikt kan publiseres av en professor ved Universitetet i Oslo (Aukrust), og at et seriøst forlag har latt det slippe gjennom kvalitetskontrollen.
Nyanserer
Det er imidlertid ikke alle som er like ensidig kritiske som Vestrheim til boken. Ragnhild J. Zorgati, som er postdoktor ved Universitetet i Oslo, mener kildematerialet fra iberisk middelalder er magert, og at det derfor er mulig å skrive flere beretninger med ulik klang ut fra hvilke hendelser man velger å vektlegge. Hun mener dessuten at når man skriver om kontroversielle tema, er det nyttig klart å definere eget ståsted. Det kunne forfatterne av Spansk gullalder gjort tydeligere, synes hun.
– I en oversiktsartikkel over forskning på moriskene bruker Louis Cardaillac uttrykket auteurs engagés om forskere som viser at de står på moriskenes side. Er Aukrust og Skulstad eksempler på auteurs engagés? Eller er de blitt det i kjølvannet av 22. juli, som har gjort det enda mer komplisert å snakke meningsfullt om religiøst mangfold i kryssilden av beskyldninger om islamofobi og islamofili? Hadde Skulstad og Aukrust forutsett reaksjonene som boka deres har skapt da de leverte manus til forlaget våren 2011? Jeg tror ikke det, og det viser igjen hvordan hendelser i nåtiden kan gi uant sprengkraft til fortellinger fra fortiden. Dermed blir Spansk gullalder viktig lesning på flere nivå, konkluderer Zorgati i en kommentar på sin blogg.