- Sjakk som inngangsport til samfunnet - 18.11.2024
- – Ville bli frivillig for å gi noe tilbake - 17.11.2024
- Shelmith, Jawad og Amalie nominert til Gulljerven - 15.11.2024
Nyankomne minoritetsspråklige elever skal kunne gå i særskilt organiserte innføringstilbud og skoleeier skal ha mulighet til å organisere et slikt tilbud for elever i egne grupper, klasser eller skoler. Formålet med slike innføringstilbud er å lære eleven tilstrekkelig norsk til å kunne få utbytte av ordinær opplæring, melder Utdanningsdirektoratet.
I løpet av høsten 2012 vil det lages en eksempelsamling for skoleledere og lærere. Samlingen vil gi konkrete råd om hvordan opplæringen kan organiseres.
– Regjeringen er opptatt av at nyankomne minoritetsspråklige elever får et best mulig opplæringstilbud, slik at de så raskt som mulig kan delta i ordinær opplæring. Lovfesting av muligheten til å tilby innføringstilbud i grunnskole og videregående opplæring er et av flere grep i arbeidet med å sikre god opplæring for elever som kommer til Norge under veis i skoleløpet, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen til fylkesmannen.no.
Tidsgrense
Tilbudet skal gis den enkelte elev der dette ansees å være til det beste for eleven, og skal også være tidsbegrenset, med maksimalt 2 år til sammen.
– Tidsgrensen er satt for at elevene kan få være i innføringstilbudet så lenge de trenger det, samtidig som de av hensyn til inkludering i fellesskolen og integrering generelt ikke blir lenger enn det som er nødvendig, skriver fylkesmannen.no.