Fra januar 2020 hadde EMINOL, Europeiske Minoriteter Online, et tilbud for intensiv muntlig norsk språktrening. Da Covid 19-epidemi kom i mars, reagerte EMINOL raskt og omorganiserte sine tilbud. Fra siste uke i mars kunne EMINOL tilby kursene i form av digital språktrening, skriver Erlinda Munoz, aktivist og leder i EMINOL.
Opplegget “intensiv muntlig norsk språktrening” er hovedsakelig rettet mot personer som har ikke rett til gratis norskopplæring, som arbeidsinnvandrere og hjemmeværende kvinner.
Språkopplegget baserer seg på intensiv kommunikasjon, slik at man skal lære seg språket så raskt som mulig. Munoz mener dette er det mest effektive måten.
– Denne utviklingen har hjulpet deltakerne til å føle seg sikrere i sosiale sammenhenger og til videre læring av språket. Denne effektive, direkte og matnyttige tilnærmingen er noe deltakere setter pris på. Følelsen av mestring har hjulpet dem med å forkorte språklæringsprosessen, og med å kunne gå raskere over til for eksempel utdanning, praksis eller en bedre og mer relevant jobb.
Opplegget har utviklet seg med støttet av Oslo kommune og i tett kontakt med blant annet samarbeidspartner NAV og Jobbsjansen Nordre Aker.
Populært til tross for korona-vanskeligheter
Da korona-utbruddet kom, reagerte EMINOL raskt, tilpasset seg krisesituasjonen og omorganiserte kursene til digital språktrening.
Allikevel ble både språkbarrieren og ulikt nivå på kjennskap til digitale hjelpemidler en utfordring.
For å løse dette fikk EMINOL tak i frivillige digitale veiledere som hjalp deltakerne å koble seg til kursene.
– Tilbudet er veldig populært nå og ventelisten er lang, skriver Munoz.
I tillegg til å styrke språkferdigheter, mener Munoz at kurset har hjulpet til med å spre informasjon om korona-virusets utvikling.
Mer effektivt på nettet
Noe overraskende for lærerne har det vist seg at digital språktrening har vært mer effektivt enn vanlig kurs i klasserom. De er overrasket over hvor godt arbeidsmetoden fungerer.
– Når dette gjøres digitalt, er det veldig lett å kun fokusere på uttalen og høre hva som er deltakerens utfordringer. Sammenliknet med undervisning i et klasserom, er det ingen forstyrrende synsinntrykk eller småprating i gruppen, og all fokus kan rettes mot deltakerens uttale av den aktuelle teksten, skriver Munoz.
– Dersom deltakerne sitter uforstyrret hjemme, vil det samme gjelde for dem. Det er og mulig at det oppleves mindre stressende å bli korrigert og prøve seg på lyder som er vanskelige når ingen ser deg, fortsetter hun.