- Sjakk som inngangsport til samfunnet - 18.11.2024
- – Ville bli frivillig for å gi noe tilbake - 17.11.2024
- Shelmith, Jawad og Amalie nominert til Gulljerven - 15.11.2024
Oslo kommune har mottatt over 80 klager på et nytt verk i Rosenkrantz’ gate, ifølge Dagbladet.
Journalen omtalte saken først.
Verket «Rojava: The Women’s Revolution» er et portrett av kurdiske frihetsforkjempere, og hedrer deres kamp i Rojava i Vest-Kurdistan, nordøst i dagens Syria.
Sitatet “A society can never be free without women’s liberation” som provoserer det tyrkiske miljøet er av Abdullah Öcalan, grunnleggeren av PKK, en kurdisk politisk og militær organisasjon.
Hatice Lük, leder for Tyrkiske Foreningers Hovedorganisasjon i Norge, vil ha fjernet portrettet.
– Hvis en person er ansett som terrorist så burde ikke et sitat av vedkommende utstilles og hedres i Oslos gater, mener Lük overfor Dagbladet.
Handler om kvinnekamp
Kulturbyrået Mesén som har utplassert verket, med støtte fra blant annet Bergesenstiftelsen, Fritt Ord og Oslo kommune.
Daglig leder Vibeke Christensen synes det er leit at verket har skapt så mange negative reaksjoner og klager.
– Sitatet er et universelt sitat om kvinnekamp som er relevant mange steder i verden. Det er viktig at vi kan diskutere verkets innhold og kontekst, men dette kunstverket handler ikke om Öcalan eller konflikten mellom tyrkere og kurdere. Verket fremmer kvinner og kvinnekamp, sier Christensen til Dagbladet.
Kurdere støtter portrett
Foreningen Ungkurd Norge hevder dette er et angrep på alle kunstnere, ytringsfriheten i Norge og kurdere som har opplevd kulturell undertrykkelse fra den tyrkiske staten.
– Bak sitatet har tusenvis av kurdiske kvinner kjempet og ofret livet sitt i kampen mot IS, noe som de har gjort på vegne av hele det internasjonale samfunnet. Kvinnene er inspirert av teoretikeren, forfatteren og lederen Abdullah Öcalan som vært fengslet og isolert siden 1999. Heltemotet de viste var for å bli kvitt de tradisjonelle og patriarkalske strukturene i Midtøsten. I dag er det millioner av kvinner som har organisert seg bak sitatet og fremmer kvinnekamp, uttaler de via en pressemelding.
Ungkurd sier det er de samme tyrkiske organisasjonene som støttet en ulovlig invasjon, som idag klager på et kunstverk som fremmer kvinnekamp.
– Vi må spørre oss selv; hva er så terroristisk med akkurat dette sitatet? Hva ved dette sitatet er det som skremmer de tyrkiske organisasjonene så mye at de mobiliserer for å få det fjernet?