Uttalelsene samfunnsdebattanten Ali Chishti kom med på Facebook har skapt sterke reaksjoner. Imam Yasir Fawzi mener Chishti forsvarer Pakistans forfølgelse av tilhengere av Ahmadiyya-retningen ved hjelp av konspirasjonsteorier om at de har alliert seg med fiender av landet, og reagerer på at han tilsynelatende forsvarer dødsstraff for forræderi.
– Teologisk betrakter jeg ikke Ahmadiyya som muslimer, men jeg respekterer og tolererer dem. Jeg er imot all religiøs undertrykkelse, og i 2015 tok jeg initiativet til en «fredens ring» rundt synagogen i Oslo, sier Chishti til Utrop.
Chishti forklarer videre at utsagnene hans har blitt tatt ut av sammenhengen, og at han er tilhenger av religionsfrihet for alle. Samtidig står han ved at behandlingen av Ahmadiyyaer i Pakistan må forstås ut fra den pressede geopolitiske situasjonen landet befinner seg i. Han sier også at diskusjonen begynte med at han kritiserte intoleransen innad i Ahmadiyya-samfunnet.
På Facebook skrev Chishti blant annet at «de blir forhatt fordi deres tankegang blir sett/oppfattet som forrædersk av mange pakistanere», noe han mente handlet om at grunnleggeren Mirza Ghulam Ahmad flere ganger hyllet den britiske okkupasjonsmakten og at Ahmadiyya-retningen i moderne tid har alliert seg med Pakistans fiender.
Chishti trakk også inn hvordan Vidkun Quisling ble henrettet som forræder etter andre verdenskrig:
«Jeg sier ikke at enhver Ahmadiya er forræder, for mange vet ikke hva de tror på. MEN hvis det blir bevist at noen gjør forræderi med Pakistan, mener jeg at vedkommende bør bli hengt – NETTOPP fordi Pakistan er i en tilstand av krig, og blir truet fra mange kanter. Da må man statuere noen eksempler.»
Flere – mange med muslimsk bakgrunn – tok avstand fra Chishti, og beskyldte ham for å drive med hatretorikk mot Ahmadiyya-tilhengere som lignet på hatretorikken SIAN og andre har kjørt mot norske muslimer. Andre mente det fikk være opp til Gud å avgjøre hva som er riktig tro. Flere planlagte deltakere skal ha trukket seg fra Chishtis radioprogram på Voice of Oslo etter uttalelsene hans.
Chishti er kjent for arrangementet «Fredens ring», der 1300 mennesker – mange av dem muslimer – slo ring rundt synagogen i Oslo. Han leder også sitt eget radioprogram på Radio Voice of Oslo.
Ahmadiyya-retningen anerkjennes ikke som muslimer i Pakistan, og flere tilhengere har blitt drept eller utsatt for voldshandlinger.
Imam: – Er ikke overrasket
I en epost til Utrop skriver imam Yasir Fawzi i den norske Ahmadiyya-menigheten:
– Jeg er ikke overrasket over konspirasjonsteoriene som Ali Chishti sprer i sitt andre offentlige innlegg om Ahmadiyya fredag 15. januar. Liknende påstander har han og hans likesinnede kommet med lenge i lukkede norsk-pakistanske Facebook-grupper. Forskjellen nå var bare at han delte tankene sine offentlig, og mer eksplisitt.
Han sprer konspirasjonsteorier om at “ahmadis” allierer seg med Pakistans fiender, og dermed er “forrædere” og forhatte. Han renvasker på den måten de som undertrykker oss. Han forsvarer også lovene mot oss og bagatelliserer Pakistans behandling av minoriteter. Men det er et godt tegn at flere sunni-, shia- og ikke-muslimer tok til motmæle. Men de som tiet, må gå i seg selv. Det var skuffende at flere som står ham nær ikke sa noe som helst. Her er det viktig at organisasjoner og individer som vanligvis er de første til å fordømme hat mot muslimer, kommer på banen og fordømmer hat fra muslimer mot andre muslimer. Slik hatretorikk som Chishti kommer med bryter ned solidariteten mellom minoriteter og gjør kampen mot rasisme mye hardere. For det bekrefter fordommene til ytre høyre, som mener at man ikke kan stole på moderate muslimer, mener Fawzi.
Ali Chishti: – Tatt ut av sammenhengen
En oppbrakt Ali Chishti sier til utrop at kommentarene hans er tatt ut av sammenhengen, og var en reaksjon på beskyldninger fra Fawzi.
– Det hele startet med at imam Fawzi skrev på sin egen facebook-vegg at norske muslimer ønsker å drepe ahmadiyya. Jeg svarte med å be ham om noen konkrete navn på folk som hadde sagt dette, og sa at jeg i så fall skulle bli med ham til politiet for å anmelde dem. Jeg ringte også til forskeren Lars Gule, og spurte om det var noen eksempler på muslimer som var blitt tiltalt eller dømt for dette, noe det ikke var. Det stemmer at Ahmadiyya-moskeen har fått politibeskyttelse, men dette gjelder også mange andre moskeer i Norge i dag.
Politibeskyttelse under åpning av moskeen
Førsteamanuensis og ekstremismeforsker Lars Gule ved Oslomet sier det stemmer at han har vært i kontakt med Ali Chishti, og at han ikke vet om noen konkrete politianmeldelser. Samtidig sier Gule at både Ahmadiyya-samfunnet og politiet ved flere anledninger har vurdert situasjonen i Norge som truende.
– Det jeg vet, er at det har kommet trusler mot menigheten, og at disse har blitt tatt så alvorlig ut fra det politiet visste om fiendtlighet fra sunnimuslimer og det internasjonale trusselbildet, at politiet stilte med væpnede vakter under åpningen av moskeen i 2015. Det har også har vært politibiler rundt moskeen i forbindelse med andre arrangementer der, sier Lars Gule.
– Mangler kunnskaper om Pakistan
Til Utrop sier Ali Chishti at han står fast på at situasjonen for Ahmadiyya-tilhengere i Pakistan henger sammen med den geopolitiske situasjonen, og at landet er truet utenfra, og at mange som snakker om dette ikke har satt seg godt nok inn i situasjonen i Pakistan.
Han mener også at Ahmadiyya har fått mer oppmerksomhet i Vesten enn andre forfulgte minoriteter.
– Det er dessverre en økende forfølgelse av minoriteter, ikke minst kristne. Mullaene er en stat i staten, og noen av dem er dessverre enkle mennesker som blir brukt av dem som misbruker religion for å undertrykke mennesker.
Ahmadiyya-tilhengerne har sin egen by, der de kan praktisere religionen sin fritt. Det er også Ahmadiyyaer i posisjon både i politikken og i militæret. Andre grupper blir også forfulgt, nylig ble ti shiamuslimer drept i et brutalt angrep. Kristne blir også forfulgt, men vi hører mindre om dem enn om Ahmadiyya. Og de sverter heller ikke Pakistan i utlandet, slik enkelte med Ahmadiyya-bakgrunn har gjort, sier Chishti.
– Har alliert seg med landets fiender
Chishti sier at det pakistanske militæret nyter stor respekt blant innbyggere flest, og stort sett vil landets beste.
– Militæret nyter stor respekt i folket, fordi de er lojale mot landet og vil dets beste. Når de lar dette skje, så er det fordi enkelte i Ahmadiyya har alliert seg med Pakistans fiender. De har blitt avbildet sammen med hindunasjonalisten Modi i India, med Donald Trump og med Benjamin Netanyahu. Alle disse er fiender av Pakistan. Det er også en historisk kjensgjerning at grunnleggeren Ahmad hyllet de britiske okkupantene i bøkene sine samtidig som andre – hinduer, muslimer og kristne – slåss mot dem for å frigjøre India, sier Chishti som legger til at han respekterer og hyller både Max Manus, Kjakan Sønsteby, Arnulf Øverland og andre som på samme måte stod opp mot de tyske okkupantene i Norge.
På spørsmål om han går inn for dødsstraff for forrædere, svarer Chishti:
– Hva gjorde man med Vidkun Quisling etter krigen? Man skjøt ham, noe de fleste nordmenn er enige i. Jeg mener at om man svikter fellesskapet på den måten, fortjener man dødsstraff så lenge man blir dømt i en rettferdiggrettssak – noe som selvsagt ikke er så lett å få til i dagens Pakistan. Det gjelder selvsagt alle, og ikke bare ahmadiyyaer, sier Chishti.
Han peker på Pakistans tidligere statsminister Navaz Sharif, som i dag lever i eksil i Storbritannia, som en som etter hans mening hadde fortjent dødsstraff av allmennpreventive grunner og som et eksempel for andre, etter at han baksnakket det pakistanske militæret under et besøk i India.
Chishti gjentar samtidig at han er motstander av all religiøs forfølgelse.
FAKTA OM AHMADIYYA
- Ahmadiyya er en religiøs bevegelse grunnlagt i India sent på 1800-tallet av Mirza Ghulam Ahmad (1835–1908). Mens bevegelsen selv kaller seg muslimer, anerkjennes de ikke som dette av hovedstrømningene i islam, fordi Ahmad gjorde krav på å være en profet mens muslimer flest mener at Muhammed var den siste profeten. Ahmad hevdet også være den lovede mahdien (en Messias-skikkelse innenfor islam), og har senere blitt identifisert med lignende skikkelser innenfor andre religioner. Bortsett fra å betrakte Ahmad som profet og mahdi følger Ahmadiyya alle de islamske trossetningene, men tar avstand fra væpnet jihad.
- I Pakistan, der de fleste Ahmadiyya-tilhengerne bor, har tilhengerne blitt utsatt for flere voldshandlinger. Den mest alvorlige var en massakre i en Ahmadiyya-moske i Lahore i 2010. I 2020 bad menneskerettsorganisasjonen Human Rights Watch pakistanske myndigheter om å ta affære etter en bølge av drap på Ahmadiyya-tilhengere. FNs menneskerettskomite har også uttrykt bekymring. Også kristne og shiamuslimer opplever vold og forfølgelse i Pakistan.
- I 1974 erklærte det pakistanske parlamentet Ahmadiyya som ikke-muslimer ved lov. De får hverken lov til å kalle seg muslimer eller kalle forsamlingshusene sine moskeer, bruke islamske bønnerop eller den islamske trosbekjennelsen eller forkynne offentlig. Alle pakistanske muslimer må også avlegge ed på at de betrakter Ahmad som en falsk profet og tilhengerne som ikke-muslimer for å få utstedt pass eller nasjonale identitetskort. Flere Ahmadiyya-tilhengere har også blitt arrestert og tiltalt for blasfemi.
Takket Modi for beskyttelse - Ahmadiyya har omkring 10 millioner tilhengere verden over, og har vært etablert i Norge siden 1950-tallet. Det er i dag rundt 1700 Ahmadiyya-tilhengere i Norge, de fleste i Oslo og i Østlandsområdet. Flertallet er pakistanske innvandrere eller etterkommere av disse (kilde: Store norske leksikon)
- Et av de få landene i Midtøsten der de kan praktisere religionen sin fritt, er i Israel, der det finnes en menighet som er eldre enn denne staten. Menigheten har et godt forhold til israelske myndigheter, og har i flere land blitt beskyldt for å være israelske agenter. Da den hindunasjonalistiske indiske statsministeren Narendra Modi besøkte Israel i fjor, takket lokale Ahmadiyya-tilhengere de indiske myndighetene for å beskytte indiske Ahmadiyya mot vold fra indiske muslimer.