Det hørtes så bra i begynnelsen. Kjekke og trendye «medarbeidere» i bedriften «Ungdomskilden» lokket med 500 kroner timen til de som ville fylle ut skjemaer med opplysninger om vennene sine.
For å tjene disse pengene, kanskje opptil 20 000, krever «Ungdomskilden» kun at elevene fyller ut skjemaer der de utleverer alle sine venner og oppgir alt fra øyenfarge til overvekt, seksuelle preferanser og innvandringsgrad.
– Etter 3. generasjons innvandrere behøver dere ikke oppgi noe mer. Da begynner de å ligne på folk flest, får de høre.
Noen masker stivner betraktelig, men ingen sier noe.
– Fy fader, ja, vi gikk rett på, innrømmer fire klassekamerater som er på vei ut for å spise lunsj.
Spøken avsløres senere.
Tanken bak det provoserende teateret er å kommunisere med ungdom på en utradisjonell måte og å få dem til å bry seg og å engasjere seg i nord/sør-problematikken, ta avstand fra rasisme og jobbe med egne fordommer.
– Alt vi ønsker er å provosere, sier prosjektleder for kampanjen Involveyourself.com, Linda Bukåsen til DT.
Prosjektet, som arrangeres av Redd Barna, Norges Røde Kors, Norsk Folkehjelp, Kirken Nødhjelp og Flyktningerådet, går videre til Vestlandet og Nord-Norge.