I USA har Coca-Colas Bradley M. Gayton, som er senior visepresident og global juridisk direktør, skrevet et brev til samarbeidende advokatfirmaer der han varsler om at manglende mangfold nå vil få konsekvenser for sluttfakturaen.
I et ferskt anbud her i Norge stilles det også krav om konkrete likestillings- og mangfoldsinitiativer, ifølge Advokatbladet.
– Coca Cola er en stor og global merkevare, og har et særskilt ansvar for å bidra til endringer på viktige samfunnsområder. Firmaet har en lang historie med å kommunisere betydningen av mangfold og inkludering, og ønsker å bruke firmaets posisjon til å fremme dette, sier Line Kornmo Fjellheim, Associate Legal Director i Coca-Cola European Partners Norge (CCEPN).
Spesifikk målsetning
Akkurat nå har CCEP et stort anbud ute på advokattjenester som dekker nesten hele Europa, inkludert Norge, forteller hun.
– Jeg har sittet i utvalget som utformet kriteriene for anbudet. Ett bedømmelsesgrunnlag handler om mangfold, og vi etterspør det vi kaller «equality inclusion» og «diversity policy». Vi ønsker at firmaene skal beskrive hvordan dette håndteres og etterleves internt, og vi ber om detaljer og beskrivelser av tre initiativer som har vært innført i det siste. Vi er ganske spesifikke, sier Fjellheim.