- – Ville bli frivillig for å gi noe tilbake - 17.11.2024
- Shelmith, Jawad og Amalie nominert til Gulljerven - 15.11.2024
- – Aktiv dødshjelp er forbudt i følge islam - 14.11.2024
Fangen har lang erfaring som forsker på ytre høyre. Hennes forskning på temaet startet på begynnelsen i 1990 med et feltarbeid i Øst-Tyskland.
– Det finnes mange historiske eksempler på at kjønn har hatt betydning for nasjonalistisk politikk og aktivisme, men koblingen mellom kjønn og antiislamske holdninger har fått forsterket aktualitet i vår tid, sier Fangen til kjonnsforskning.no.
Forskeren forteller at mye har skjedd de siste to tiårene.
– Forskjellen på da og nå er at aktivismen langt på vei har «gått fra gata til data», sier Fangen som nylig har skrevet en artikkel om kjønn og metaforbruk i antiislamske Facebook-grupper.
Nasjonalisme og likestilling
Antiislamske holdninger er en form for nasjonalisme, fordi de er nært knyttet til en forestilling om at nasjonale verdier og kultur er under press utenfra, heter det i artikkelen.
Fangen mener å se at det samme skjer nå, og denne gangen blir kjønnslikestilling gjort til en markør for forskjeller i debatter om islam og integrering.
Hun fremhever at det er stor aksept for sexistisk og kvinnefiendtlig retorikk rettet mot kvinner som ikke støtter det nasjonalistiske prosjektet: Muslimske kvinner i maktposisjoner, “naive” og innvandringsvennlige vestlige kvinner, og muslimske kvinner som bruker tradisjonelle religiøse klesplagg.
– Både antiislamske grupper i sosiale medier og antiislamske grupper som SIAN tegner et bilde av muslimer som noen som ikke passer inn i Norge. Et av argumentene man bruker for å underbygge dette, er at islam er patriarkalsk, og derfor uforenlig med de rådende likestillingsnormene i Norge og andre vestlige land, forklarer sosiologen.