- Videoekstremismen - 11.01.2015
- Håper på fargeblindt teater i nær framtid - 26.11.2014
- – Norske ledere for dårlige på mangfold - 11.08.2014
Søndag skrev Aftenposten at sju av ti norsk-pakistanske barn i Oslo ikke klarer å følge vanlig norskundervisning.
Florentino Bulnes er ansvarlig for arbeidet med minoritetsspråklige i Bergen. Han understreker at Bergen har oversikt over alle dem som må settes inn ekstra tiltak overfor: Nemlig de som ikke klarer å følge vanlig undervisning.
– Vi registrerer naturligvis de som har behov for særskilt språkopplæring, fordi skolene må sette inn ekstra ressurser overfor dem. Men vi ser ingen grunn til å registrere morsmål dersom eleven har tilstrekkelig kompetanse i norsk, sier Bulnes til Aftenposten.
Registrerer behov
Kun Oslo registrerer morsmål hos alle de mener har et annet morsmål enn norsk, også dem som klarer å følge vanlig norskundervisning.
– Jeg klarer ikke å se hva de skal bruke denne informasjonen til. En slik registrering gjør i tillegg at elever aldri blir ferdige med å ha innvandrerbakgrunn, selv om de snakker like godt norsk som alle andre. De gjøres aldri til ordinære elever så lenge skolen anser dem som noe annet enn andre elever, sier Bulnes.
– Oversikten trengs
Utdanningsetaten i Oslo står fast på at det er viktig å vite hva slags morsmål elevene har, også de som ikke får særskilt norskopplæring.
– Skolene har behov for å ha best mulig oversikt over sine elever, med tanke på å kunne gi et godt, tilpasset opplæringstilbud, sier kommunikasjonsrådgiver Hild Lamvik i Utdanningsetaten. Hun påpeker at et annet morsmål enn norsk eller samisk er grunnlaget for i det hele tatt å bli vurdert for særskilt norskopplæring.
Når dere registrerer elever uten dette behovet, er ikke det egentlig en registrering av etnisitet?
– Nei, det er en registrering av morsmål, sier Lamvik til Aftenposten.
Les mer om den pågående språkdebatten her.