- Jeg blir aldri etnisk norsk - 17.02.2022
- En farlig tid - 17.11.2016
- Et annerledes Soweto - 17.08.2016
Kvinner i fotside, svarte niqaber som dekker alt – også ansiktet – er blitt et mer vanlig syn i Oslos gater. Det store flertallet av et titalls stoffbutikker på Grønland i Oslo opplyser om økt omsetning av niqab. Utviklingen har skjedd raskt de siste to årene. En rekke muslimer og islameksperter bekrefter trenden.
Al Furqan Relief Kvinner vil ikke stå frem, men forteller at ingen i ledelsen bruker niqab. De synes kvinner som bruker plagget er modige fordi de møter mye motstand, også fra foreldre.
– Kvinner med niqab er ikke jihadister, men følger bare lærde som sier at niqab er påbudt, sier de til aftenposten.no.
Selve debatten om radikalisering av unge, norske muslimer da to norsksomaliske søstre på 16 og 19 år dro til Syria for å «hjelpe muslimer». En av søstrene skal ha begynt med niqab før hun reiste. De er fortsatt etterlyst av Interpol.
Både muslimer og islameksperter vi har vært i kontakt med mener niqab-moten skyldes identitetssøken, behov for oppmerksomhet, ungdommelig idealisme og reaksjon på urett i verden og Vestens politikk i den muslimske verden.
Korantolkning
To av landets fremste eksperter på islam avviser at Koranen eller hadither (fortellinger om profeten) pålegger bruk av niqab. Ifølge religionshistoriker Kari Vogt og Anne Sofie Roald, professor i religiøse studier ved Malmø Høgskola og tilknyttet Chr. Michelsen Institute (CMI) i Bergen, handler det om tolkning.
– Det står ingenting konkret i Koranen eller hadither som pålegger bruk av niqab. Men salafister som bygger på wahabismen, mener at koranverset som sier at kvinnene skal holde seg i hjemmet, ikke bare skal gjelde profetens koner, men alle muslimske kvinner. I tillegg står det i Koranen at menn skulle prate med profetens koner bak en gardin. Ut fra dette mener salafister at kvinner skal dekke seg helt når de går ut, sier Roald til aftenposten.no.
Utseendepress
Student Isra Zariat mener at hijab, sminke og niqab er ytre faktorer. Hun legger større vekt på det man tenker, personligheten.
– Når noen definerer om man er god muslim ut fra utseendet, viser det hvor langt presset kan gå. Jeg tror en del jenter opplever press om å ta på niqab. Når flere jenter går i niqab kan det føre til at flere tenker: «Gjør hun det riktige? Jeg vil også bli en god muslim». Jeg hadde også en identitetskrise. Jeg tenkte: Hvis jeg går med slør, blir jeg en bedre muslim da?
Hun får fått «råd» fra andre muslimske jenter om ikke å gå i tights, gå med lange jakker, ikke ha håret løst, ikke gå med høye hæler. Hun minner om at lærde over hele verden er uenige om hva som er rett islam.