- – Viktig å samle chilenere fra hele verden til kulturfestival - 05.11.2024
- Stor interesse for tilskuddsordninger på kulturfeltet - 05.11.2024
- Sandra Borch anklager NRK for «etnisk gransking» - 04.11.2024
Hovedårsaken til at barn sendes ut, er misnøye med det norske skolesystemet og bekymring for at barna ikke lærer nok i Norge.
– Foreldre opplever ofte at barna oppfattes som svake elever, gjerne fordi de snakker dårligere norsk enn sine jevnaldrende. Foreldrene blir bekymret over at barna ikke blir utfordret nok i Norge, sier Hilde Lidén, forsker ved Institutt for samfunnsforskning, til Aftenposten.
Hun er en av forfatterne bak den omfattende rapporten Transnasjonal oppvekst, som legges frem denne uken. Forskerne har kartlagt omfanget av og årsaker til at barn med innvandrerbakgrunn reiser på lengre utenlandsopphold.
Anser utenlandsk skole som bedre
Fenomenet er størst blant norsk-somaliere, men også utbredt blant barn med pakistansk og irakisk bakgrunn. For norskpakistanere har det imidlertid vært en nedgang de siste årene i antall barn som er registrert utflyttet.
– Skolesystemet i Somalia er jo ikke bedre enn det norske. Men mange somaliske foreldre føler seg nok litt fremmedgjort av norsk skole. Forståelsen for norsk pedagogikk og måten utdanningssystemet fungerer på, er nok begrenset hos mange, sier Bashe Musse, leder av Somalisk nettverk og bystyrepolitiker i Oslo, til Aftenposten.
Horne: – Bekymringsfullt
Barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne (Frp) vil gi barnevernet mulighet til å overta omsorgsansvaret for barn som er registrert bosatt i Norge, og befinner seg ufrivillig i utlandet.
I rapporten nevnes eksempler som at foreldre etter samlivsbrudd bor i hvert sitt land, og tilfeller der motivasjonen for oppholdet er at foreldrene mener barna er blitt “for norske”, og at man ønsker å holde dem hos slektninger i utlandet for at de skal komme på rett kjøl.
– Hvis barna sendes ufrivillig, som vi ser eksempler på i rapporten, kan det være omsorgssvikt. Rapporten viser at mange sliter faglig og sosialt når de kommer tilbake til Norge, selv om noen også har positive erfaringer. Det er uheldig for muligheten til en vellykket integrering, sier Horne til Aftenposten.
Les hele rapporten her.