- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
15.-18. mai møter de med den dråpeformede el-bilen på 30 kilo i Shell Eco-marathon i Rotterdam, hvor de skal konkurrere mot 200 andre lag fra rundt om i Europa. Målet er å kjøre lengst mulig på minst mulig drivstoff.
– Ti av oss begynte med dette i august i 2013. Etterhvert ble 10 til 17, og nå har vi brukt rundt 10.000 timer på arbeidet. Bilen er laget for å være så lav og smal som mulig for å redusere luftmotstanden. I tillegg er den veldig lett. Jo lettere den er, desto mindre kraft skal til for å bevege den fremover, forteller ingeniørstudent Isak Nordal til e24.no.
Flernasjonalt og bærekraftig
Ina Strander, presseansvarlig for prosjektet, forteller at de 17 studentene har fem ulike nasjonaliteter og studerer ni ulike fagretninger.
– Jeg synes det er utrolig hva de har fått til mens de fremdeles sitter på skolebenken. Dette er starten på en teknologi som man etterhvert kan bruke i olje- og gassektoren og som kan gjøre disse sektorene mer bærekraftige, sier hun til e24.no.
Hun forteller at flere studenter fra NTNU som tidligere har vært med i disse prosjektene, nå jobber i selskapet DNV GL.
Også Isak Nordal synes selskapet virker som en spennende arbeidsgiver.
– Jeg har alltid vært veldig bilinteressert og synes det er gøy å lage ting. Det var et enkelt valg for meg å bli med på dette prosjektet, forteller han.