- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
– Vi krever spesielt at reglene for kabotasje på turbilområdet skjerpes og gjøres kontrollerbare. Reglene slik de er i dag er svært uklare, og i virkeligheten ligger det norske turbilmarkedet åpent for utenlandske transportører med underbetalte sjåfører, sier forbundsleder i YTF, Svein Furøy (bildet nederst) til NTB.
Han setter pris på at YTF fikk muligheten til å møte i UDs hurtigkonsultasjon om arbeidet med ny europapolitisk strategi.
– Skal vi unngå sosial dumping her i landet krever det internasjonale regler som ivaretar arbeidstakernes lønns- og arbeidsvilkår.
Norsk lønn for alle
I møte med Stub ba YTF dessuten om å slå fast at det i regelen er vertslandets vilkår som skal gjelde ved kabotasjeoppdrag.
– Utenlandske sjåfører som utfører arbeid i Norge, skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår under oppdrag i Norge. Tilsvarende må utenlandsk selskap som har transportoppdrag her til lands være underlagt norske skatte- og avgiftsbestemmelser, sier Furøy til NTB.