- Sandra Borch anklager NRK for «etnisk gransking» - 04.11.2024
- Lanserer undervisningsmateriell om frivillighet - 04.11.2024
- Fra trange kår til forskerjobb - 04.11.2024
– Vi krever spesielt at reglene for kabotasje på turbilområdet skjerpes og gjøres kontrollerbare. Reglene slik de er i dag er svært uklare, og i virkeligheten ligger det norske turbilmarkedet åpent for utenlandske transportører med underbetalte sjåfører, sier forbundsleder i YTF, Svein Furøy (bildet nederst) til NTB.
Han setter pris på at YTF fikk muligheten til å møte i UDs hurtigkonsultasjon om arbeidet med ny europapolitisk strategi.
– Skal vi unngå sosial dumping her i landet krever det internasjonale regler som ivaretar arbeidstakernes lønns- og arbeidsvilkår.
Norsk lønn for alle
I møte med Stub ba YTF dessuten om å slå fast at det i regelen er vertslandets vilkår som skal gjelde ved kabotasjeoppdrag.
– Utenlandske sjåfører som utfører arbeid i Norge, skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår under oppdrag i Norge. Tilsvarende må utenlandsk selskap som har transportoppdrag her til lands være underlagt norske skatte- og avgiftsbestemmelser, sier Furøy til NTB.