Vi snakket med seniorrådgiver Sharmin Ahmad over hvordan de skal nå det målet.
– Det høres vel ambisiøst ut, men det er et mål vi absolutt mener er innen rekkevide.
Et steinkast unna barcodeprosjektet: et av Oslos mest kjente landemerker, Postgirobygget. Foran oss i 18. etasje: Sharmin Ahmad. 33-åringen sitter på kontorets møterom og legger ikke skjul på at selskapet sikter høyt. Imidlertid er hun sikker på en ting: er det noen som er i stand til å klare dette, så er det posten
– Allerede nå er nesten 14 prosent av de ansatte flerkulturelle. Dessuten består stab og ledelse av 5,4 prosent minoriteter, forteller hun.
Les også: Posten oppfordrer personer med innvandrerbakgrunn til å søke jobb hos dem
Jobbet seg oppover
Sharmin Ahmed har siden sommeren 2013 tilhørt sistnevnte gruppe. Hun er seniorrådgiver og ansvarlig for mangfoldet og integreringen i bedriften med flere tusen ansatte. Men veien opp til 18. etasje i landets tredje høyeste bygning begynte for 16 år siden. Hun begynte som postbud og har jobbet seg oppover i systemet som kundebehandler og tillitsvalgt.
– Å jobbe her føles bra. Dessuten har jeg blitt kjent med folk fra hele verden. Jeg har lært andre kulturer å kjenne, noe som har beriket meg som person, sier hun.
– Inkludering går begge veier
Siden 2011 har Posten blant annet satt i gang et eget traineeprogram for minoriteter kalt ”Du gjør forskjellen”, et mentorprogram for arbeidsledige innvandrerkvinner og et arbeidspraksisprogram for samme gruppe. Ahmed presiserer at målet ikke bare er å gjenspeile samfunnet. Posten vil også fremme kulturforståelsen hos ansatte.
– Inkludering går begge veier, og det å ha en mangfoldig arbeidsplass er med på å bevisstgjøre nordmenn og innvandrere. Jeg merker tydelig en holdningsendring etter at vi begynte å jobbe for en mer flerkulturell arbeidsplass. Å se resultatene av dette arbeidet er ubeskrivelig bra, smiler hun.