- – Ville bli frivillig for å gi noe tilbake - 17.11.2024
- Shelmith, Jawad og Amalie nominert til Gulljerven - 15.11.2024
- – Aktiv dødshjelp er forbudt i følge islam - 14.11.2024
Et bilde av folk med gule skjorter og teksten «Størst av alt er ytringsfriheten», foran en kebabsjappe har blitt en hit på sosiale medier.
Opprinnelig ble bildet, tatt utenfor Narvesen i Porsgrunn (se nedenfor), delt med teksten:
– Det gøyeste er er jo at demonstrantene dro rett bort og kjøpte kebab av muslimer etterpå.
Ifølge Varden spiste SIAN-aktivistene kebab på bildet som går viralt.
Eks-fotballspilleren og programleder i TV2, Mads Hansen, delte bildet med en humoristisk forkortelse på sin Instagram-konto:
SIANMSDEFMD (Stopp Islamiseringen Av Norge, Men Shawarmaen Deres Er Faen Meg Digg) koser seg med en rolig bab etter endt demonstasjon.
Kebab som yndlingsrett
Kjartan Mogen, leder av Verdipartiet, tidligere førstekandidat for partiet De kristne under kommunevalget i Skien, var en av dem.
– Men det var bare jeg som spiste kebab. De andre spiste pizza, sier Mogen til Varden.
Mogen var på Rådhusplassen i Porsgrunn for å støtte SIAN, sammen med meningsfeller utenfor kinoen, dit støttespillerne i følge Mogen var henvist av politiet.
– Etterpå gikk vi sammen bort på Oscars rett over gata. Jeg kjente en del av dem fra før, sier Mogen til Varden.
– Jeg liker kebab, jeg. Etter Bibelen kan du spise hva du vil, det viktige er ikke hva som kommer inn i munnen – men hva som kommer ut.
Ikke SIAN medlemmer
Ifølge Lars Thorsen, leder i SIAN, er ikke aktivistene i gule skjorter medlemmer i SIAN.
– Personene på bildet tilhører “Gule skjorter for ytringsfrihet”. Ingen av de avbildede deltok på SIAN markeringen. De var publikum. Å spise på en restaurant som også serverer kebab er faktisk mulig, også dersom man er motstander av islamiseringen av Norge, skriver han på Utrops Facebook-side.
Hverken kulturelt eller religiøst?
Over 25.000 har sett instagramposten, men enkelte av Hansens følgere tok til motmæle: Kebab er ikke spesielt muslimsk, bare en matrett fra Midt-Østen.
Forfatter og medieviter John Færseth sier seg enig i sistnevnte:
– Kebab i Norge forbindes jo med Midt-Østen og “muslimsk kultur”, selv om den egentlig er en internasjonal matrett, og en av de typiske rettene i det kristne Hellas.
Færseth tenker det er opp til severingsstedene hvordan de vil håndtere situasjonen, slik den er fremstilt på sosiale medier.
– Jeg ser motsetningsforholdet i å servere folk som hevder at man ikke burde vært i Norge. Her tenker jeg det er restaurantens valg hvem de vil betjene, og at vi som samfunn ikke skal legge opp føringer på hvordan de skal gå frem i en slik situasjon.
Ja til mat, nei til kultur
Samfunnsdebattant og leder Senter for sekulær integrering (SSI), Shakeel Rehman, ser også kulturkompleksiteten i et flerkulturelt sammfunn.
Ser et paradoks
Kebab kontra islam-motstand
– Når det er altfor mange immigranter i et land, så er det for mange immigranter. På et punkt, i restaurantbransjen, synes jeg for mye kebab er for mye, skal han ha sagt under et TV-program kalt Envoyé Spécial.
Ifølge nettstedet Morocco World News har han gitt uttrykk for sterk skepsis til både innvandrere og kebab på Twitter. “Jeg antar at jeg ikke vil at #Bèziers skal bli #kebab-hovedstaden. Disse forretningene har ingenting med kulturen vår å gjøre!”