– Ungdom som får kunnskap om Koranen, kan utfordre patriarkalsk kultur

Kjemper mot ukultur med teologi

Utrop møter Ayesha Khan og Aesha Nisar i Minhaj-ul-Qurans moské på Galgeberg i Oslo. De to viser oss rundt i lokalene der mange av moskeens aktiviteter foregår. Bildet er tatt ved en tidligere anledning og viser en av de mange samlingene Minhaj Kvinneforum har for kvinner.
Foto: Minhaj Kvinneforum
Minhaj Kvinneforum vil bekjempe skadelige kulturelle praksiser som tvangsekteskap gjennom å formidle kunnskap om islam. Også radikalisering kan motvirkes ved å lære mer om Koranens budskap, mener Ayesha Khan og Aesha Nisar i moskeen Minhaj-ul-Quran. 

Debatten om radikalisering har rast i norske medier noen år. Listen over foreslåtte tiltak og strategier både fra myndigheter og sivilsamfunn er etter hvert blitt svært lang. Det samme gjelder tiltakene mot såkalte ukulturer som æresrelatert kontroll og tvangsekteskap. I Minhaj Kvinneforum mener de at sann kunnskap om islam er det beste botemiddelet mot radikalisering og skadelige kulturelle praksiser. 

Minhaj Kvinneforum har allerede eksistert i flere år og har et bredt spekter av tiltak, arrangementer og aktiviteter. Målgruppen er kvinner og jenter i alle aldre, og mange av aktivitetene går ut på å lære mer om islam. Nylig har de også hatt seminar om radikalisering og ekstremisme, som var godt besøkt. 

 – Vår retter oss mot kvinner, men også menn deltar på en del av våre arrangementer. Og aktivitetene dreier seg slett ikke bare om tvangsekteskap og æreskultur, som man skulle tro er det eneste muslimer er opptatt av om man bare leser det som står i mediene, sier Ayesha Khan og Aesha Nisar, henholdsvis leder og sekretær i Minhaj Kvinneforum. 

Det er viktig å bygge bro mellom den generasjonen som vokser opp her og den som er født i utlandet.

– Rett islam
Minhaj-ul-Quran er en internasjonal sunnimuslimsk bevegelse grunnlagt av den pakistanske lærde og akademikeren Dr. Muhammad Tahir-ul-Qadri i 1981. Minhaj-ul-Quran tilhører Hanafi-lovskolen, som er en av de fire store lovskolene innen sunni-islam. 

Grunnleggeren Tahir-ul-Qadri har gitt ut lange fatwaer mot ekstremisme og har uttrykt at kunnskap er det viktigste våpenet for dem som vil kjempe mot terror og vold. Det er en tanke Khan og Nisar slutter seg til. 

– Vi har sterk tro på å formidle kunnskap om rett islam, sier de. 

– Hva menes med “rett islam”?  

– Det er grundig kunnskap om Koranen og Hadith (profetens tradisjoner, red. anm.). Vi har ikke selv lange teologiske studier bak oss, men heldigvis fikk vi en kvinnelig lærd fra Pakistan til moskeen for to og et halvt år siden. Hun hjelper oss med å formidle et sant budskap om islam til de unge, basert på solid teologisk kunnskap, sier de to. 

– Hvorfor har unge jenter oppvokst i Norge bruk for slik kunnskap?

– Mange unge som kommer til oss, er forvirret. De lever mellom to identiteter, norsk og pakistansk. Det gjør dem nysgjerrige på islam. Også foreldrenes holdninger og forventninger gjør ungdommen frustrert. For eksempel får en del jenter høre at det er deres plikt å adlyde foreldrene i ett og alt, også hvis foreldrene skulle finne en ektefelle til dem som ikke selv har valgt. 

– Hva sier dere til jenter som kommer til dere med denne typen problemer?

– Når det gjelder ekteskap, forklarer vi at islam krever samtykke fra alle parter. Jentene har ikke plikt til å følge sine foreldre. Det er riktig at islam anbefaler lydighet og respekt for foreldrene, men i en så viktig sak som ekteskap er islamsk teologi klar på at både gutten og jenta må gi sitt samtykke før ekteskapet kan inngås. 

Tvangsekteskap mot islam
Ayesha Khan ser på praksisen med tvangsekteskap som noe som ikke er forankret i islam i det hele tatt. 

– Det at foreldrene bestemmer hvem jentene i familien skal gifte seg med, er vanlig i mange patriarkalske samfunn i Asia og Afrika uavhengig av religion. I islams tilfelle er saken klar: Islamsk teologi åpner ikke for noen form for tvang. 

Minhaj Kvinneforum er registrert som en egen frivillig organisasjon. Khan og Nisa forteller om en mangslungen aktivitet i forumet. Det er alt fra seminarer, workshops og foredrag til turer og overnattinger. Mye handler om å gi påfyll av teologisk eller spirituell art. Men de samarbeider også med politi, barnevern og andre instanser for å motvirke radikalisering og opplyse om hvordan viktige norske samfunnsinstitusjoner fungerer. 

– Vi jobber med både foreldre og ungdommene. Det er viktig å bygge bro mellom den generasjonen som vokser opp her og den som er født i utlandet. Mange av de konfliktene som oppstår, er egentlig basert på misforståelser som det er mulig å klare opp i.

Khan påpeker hvor viktig det er å nå kvinnene i foreldregenerasjonen for å stoppe skadelige praksiser som utføres i religionens navn. Mødrene er veldig viktige for forebyggingen på grunn av sin sentrale posisjon i familien, med ansvar for hele familien, guttebarna og jentebarna.

– Er det ikke noen farer ved å si til ungdommen si at dere representerer “rett islam”? Blir det ikke lett oppfattet som dere sier at dere sitter med den endelige sannheten?

– Nei, jeg ser det ikke slik. Jeg mener dessuten at kvinner må bryte monopolet menn har hatt på å tolke Koranen. Det er en av grunnene til at vi har en kvinnelige lærd som også er veldig opptatt av kvinnespørsmål. 

– Islam er en helhet
Khan understreker at Kvinneforumet ikke kan svare på alt eller løse alle problemer for sine medlemmer.

– Når vi støter på et spørsmål vi ikke klarer å besvare eller løse på egen hånd, kan vi både henvise til vår kvinnelige lærde, og til Minhaj Konfliktråd, som løser mange konflikter som oppstår på grunn av misforståelser mellom generasjonene. 

– Men hvis jentene alltid henvises til en lærd, fratas de ikke da muligheten til å ta egne valg og tenke ut hva som er best for dem selv på egen hånd?

– Det er riktig at vi anbefaler å følge det de lærde og islamsk teologi mer generelt sier. Vi mener at skal man tro på islam, må man ta “hele pakka”, ikke bare plukke ut de delene man liker. Det er også det Koranen foreskriver. Koranen inneholder et helheltlig budskap som det ikke går an å forkaste deler av etter eget forgodtbefinnende. Men vi er veldig nøye med å understreke at vi ikke dømmer eller fordømmer noen. Det er ikke vår oppgave å stille oss til doms over unge kvinners valg. Det er en sak mellom dem og Allah, sier Khan.   

Forsker: – Problematisk å vise til Tahir-ul-Qadri

Minhaj Kvinneforum gjør utvilsomt et nyttig arbeid, sier forsker Lars Gule. Men han er skeptisk til å bruke Dr. Muhammad Tahir-ul-Qadris lære som ledetråd i ett og alt. 

Gule mener det kan fungere bra å bruke islam og islamske teologiske argumenter til å gi kvinner større kunnskaper om egen tro for dermed å kunne imøtegå ulike forsøk på å bestemme over kvinner. Dette demonstrerer også mangfoldet innenfor islam, mener han. 

Filosof Lars Gule er skeptisk til grunnleggeren av Minhaj-ul-Quran, Dr. Muhammad Tahir-ul-Qadri. – Han står for en konservativ tolkning i flere spørsmål, sier forskeren.
Foto : oscar tawil vitry

– Dette betyr ikke at det å bruke teologi på denne måten ikke kan være en problematisk tilnærming. Det kan vi bare si noe om når vi vet hvor langt Minhaj Kvinneforum vil gå. Understreker de for eksempel full likestilling mellom menn og kvinner? 

Gule stusser over at Minhaj Kvinneforum viser så tydelig til grunnlegger, sentral teolog og ideolog i Minhaj-ul-Quran, Dr Mohammed Tahir-ul-Qadri.

– Utvilsomt står han for mange progressive tolkninger av islam, ikke minst mot terror i islams navn, men han har også klassiske synspunkter på sharia og islamsk strafferett som ikke er særlig progressive, og han har i visse sammenhenger tatt ansvaret for at Pakistan har fått en forferdelig blasfemilov. Her har han med andre ord et ekstremt standpunkt, skriver forskeren i en epost til Utrop.

Han understreker at i vår tid er det viktig med en stadig mer selvkritisk gransking av egne ideologiske og teoretiske posisjoner. Forhåpentligvis kan Minhaj Kvinneforum bidra til også dette, skriver han.

– Å stole på fornuften er bedre

Det er interessant å se hvordan islamsk teologi brukes av noen muslimske jenter for å argumentere overfor sine foreldre for mer frihet, skriver Sylo Tarako, generalsektær i nettverket LIM til Utrop i en e-post.
 
LIM står for Likestilling, Integrering og Mangfold og er et nettverk for liberale og progressive verdier. 
 
Taraku sier LIM er positive til alle som fremmer en mer liberal- og likestillingsvennlig tolkning av islamsk lære. Ettersom patriarkalske kulturer henter mye av sin legitimitet fra islam, er det positivt at disse utfordres av mer moderne tolkninger. 
 
Sylo Taraku er generalsektretær i LIM. Han mener det er bedre å stole på fornuften enn på Koranen.
Foto : Privat

 Men vi i LIM foretrekker en fornuftsbasert og menneskerettslig tilnærming til disse spørsmålene. Spørsmål om rett og galt må ikke overlates til de som har autoritet til å tolke hellige tekster. Uenigheter om hva som er riktig tolking og hva som er rett islam i gitte situasjoner, gjør at mange muslimske ungdommer blir forvirret.
 
Taraku mener det bør være mulig å leve et moderne og likestilt liv samtidig som man er religiøs. Dette kan gjøres gjennom å legge vekt på verdier som rettferdighet og likeverd fremfor å oppfatte religionen som et lovverk som skal regulere vårt daglige liv, fremholder han. Moderne unge muslimer som vokser opp i Norge trenger ikke lærde fra Midtøsten til å fortelle dem hva som er riktig og galt, og hvordan de skal leve livene sine i Norge, skriver generalsektretæren.