- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
– Vi er meget fornøyd med å ha kommet til dette punktet. Sosial dumping må vekk fra våre veier. Dette er det vi har jobbet med i snart ett år og er fornøyd med at vi snart er i mål, sier Svein Furøy, leder for Yrkestrafikkforbundet (YTF), i en pressemelding.
Noe av det YTF krever er at minstelønnen i tariffavtalen for gods og turbus skal gjelde for alle ansatte som utfører arbeid i Norge. Det vil si at for lastebilsjåfører vil man ha en minstelønn på 156, 57 kroner i timen og 150 kroner timen for turbilsjåfører.
– Vi gjennomførte en undersøkelse i 2014 ved Svinesund, der 500 sjåfører ble spurt om deres arbeids- og lønnsvilkår. De fleste som svarte var utenlandske sjåfører og månedslønnen til disse lå på rundt 1000 euro eller rundt 9 000 kroner etter dagens kurs. Dette er langt under en standard månedslønn, og helt uakseptabelt. Det vil allmengjøringen gjøre noe med, utdyper Furøy.
Siste skritt
Nå er allmenngjøringsforslaget ute på høring i to måneder, og vil være avsluttet den 12. mars. Furøy antar at det ikke vil være mye saklig motstand mot allmenngjøringen.
– Gjennomføringen er viktig for å sikre transportindustrien mot ødeleggende konkurranse fra useriøse bedrifter som dumper prisene på bekostning av velferden, livet og helsen til sine ansatte. I tillegg gjør det sosiale dumpingen i sektoren ulovlig. Jeg finner det vanskelig at noen skal være imot det, sier Furøy.
Han ser positivt på prosessen som nå har startet.
– Nå gjenstår det å se hvordan dette ender, men vi ser positivt på prosessen, forklarer Furøy.