- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Siden i fjor må serveringssteder, frisører og skjønnhetspleiere, samt bilverksteder og bilpleiebransjen føre lister over alt personell som er på jobb til enhver tid.
Bransjene som må føre personallister har erfaringsmessig utfordringer med mange useriøse aktører. Seriøse aktørene har ønsket at Skatteetaten skal komme med slike effektive tiltak for å bedre konkurransevilkårene i bransjene.
– Vi ser det som viktig å komme svart arbeid til livs fordi samfunnet går glipp av inntekter til fellesskapet. Seriøse aktører blir også skadelidende og taper i konkurransen om kundene, og arbeidstakerne hos de useriøse bedriftene står uten rettigheter og velferdsgoder som de ellers har krav på, sier skattedirektør Hans Christian Holte til skatteetaten.no.
Vil effektivisere
Skatteetaten og skatteoppkreverne gjennomførte over 5000 personallistekontroller i fjor, og skal gjennomføre like mange i år. I 2014 fikk 30 prosent av de kontrollerte virksomhetene gebyr for mangler eller feil ved listene. Nå vil de nye kontrollene bli enda mer effektive.
– I år blir kontrollene mer effektive siden vi har bedre data og lærte mye fra fjorårets innsats. Vi skal bruke mye ressurser på dette, og tror kontrollene bidrar til mindre svart arbeid i disse bransjene, sier Holte.