- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
- HumanJul vil tilby en inkluderende feiring - 19.12.2024
Hvis Tariffnemnda allmenngjør tariffavtalene og avtalenes minstelønnsatser lovfestes Norge, vil vi være i samme situasjon som Tyskland. I Tyskland har myndighetene fra nyttår innført minstelønn for all internasjonal godstrafikk til og fra landet og for all innenlandsk trafikk med utenlandske kjøretøy i Tyskland (kabotasjeordning).
Opprinnelig omfattet kravet også all transittransport, noe som foreløpig stilt i bero som følge av protester fra andre EU-land.
Norge er ikke det eneste landet i Europa som er opptatt av å redusere skadevirkningene av et liberalisert transportmarked i Europa. ITF, den internasjonale transportarbeiderføderasjonen har lenge kjempet en ensom kamp for sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår etter EU-utvidelsen. Føderasjonen har pekt på at transportselskap med underbetalte sjåfører fra Øst-Europa underminerer sjåførenes opparbeidete rettigheter og skaper en urimelig konkurranse som transportørene i Europas høykostland umulig kan leve med.
– Jeg vil si det er ikke rart at tyskerne nå reagerer. Med sin sentrale plassering er Tyskland et lukrativt transportmarked, sier Furøy, ifølge NTB.
Linken til illustrasjonsbildet