I møtet mellom offentlige tjenesteytere og brukere med innvandrerbakgrunn oppstår ofte situasjoner hvor begge parter føler mangel på respekt og tillit.
Slik kan minoriteter føle møtet med offentlige tjenestemenn:
• Har ikke respekt for meg…
• Uhøflig oppførsel…
• Forstår ikke hva jeg sier…
• Har ikke tid til meg…
• Diskriminerer meg…
Slik kan offentlige tjenestemenn føle møtet med innvandrere:
• Gjør ikke som jeg sier…
• Aggressiv oppførsel…
• Urimelige krav…
• Kaller meg rasist…
For å oppnå et likeverdig tjenestetilbud vil Regjeringen øke kompetansen i forvaltningen slik at offentlig sektor bedre kan mestre de utfordringer som et etnisk og kulturelt mangfold innebærer.
Med Regjeringens Handlingsplan mot rasisme og diskriminering (2002-2006) har UDI fått i oppgave å utvikle et program for å øke kompetansen i det offentlige. Målet er et likeverdig tjenestetilbud til alle brukergrupper. Gjennom Med minoritetsperspektiv i tjenesteytingen (MOT )skal UDI kartlegge hva som er gjort på feltet tidligere og oppsummere anbefalelsesverdige tiltak og metoder.
En slik bevissthet kan innføres på ulike måter i følge UDI:
• Ved opplysningsvirksomhet, nettverk og
kunnskapssentra
• Ved kompetanseheving via tjenesteyternes
grunnutdanning, kurs eller videreutdanning
• Ved opplæring av ledere og tillitsvalgte.