- Norske mobilselskap outet asylsøkere - 23.12.2024
- – Jeg tenker på hvordan vi tar imot «de nye» i Norge - 23.12.2024
- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
Kampanjen går ut på å trykke opp buttons, som skal deles ut i Oslo sentrum på FN-dagen mot rasisme og diskriminering 21. mars. Kampanjen har også lansert sin egen hashtag #Jegbackerdeg.
Linda Noor, leder i Minotenk (bildet), sier formålet med kampanjen er å øke bevisstheten og kunnskap om hva hatkriminalitet er.
– Her går det på hva man kan gjøre med det, og hvordan vi kan stille opp for hverandre hvis vi ser noen bli utsatt for det på gata, skolen eller arbeidsplassen. Vi vil dele eksempler på hatkrim, og oppfordre andre til å dele sine historier, sier hun til utrop.no.
Inspirert av Sydney
– Hva er opphavet og formålet til #Jegbackerdeg?
– Vi har tenkt på dette siden #ridewithyou taggen i forbindelse med terroren i Sydney, hvor en australsk kvinne så en muslimsk kvinne ta av seg hijaben.
– Tanken er at man skal slippe å måtte møte fordommer og hatmotivert vold alene, og at vi backer opp hverandre til å anmelde hendelsene til politiet, og bevisstgjøre hverandre på hatkriminalitet generelt, legger hun til.
– Hva tenker du responsen kan bli? Spesielt i lys av begivenhetene i Paris og København, og fredsringene rundt synagogen i Oslo og Grønland-moskeen?
– Vi i Minotenk håper dette vil være med å holde den positive viben som Fredens ring skapte, og motivere enda flere til å engasjere seg i disse temaene. Særlig håper vi at majoriteten tar et ekstra ansvar for at minoriteter skal føle seg trygge og inkluderte i samfunnet, sier Noor til utrop.no.