- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Furøy vil ansvarliggjøre oppdragsgiverne, de som kjøper transporttjenester, da de allerede har et overordnet juridisk ansvar for å se til at den som utfører transporten følger lover og regler og at kjøretøyet er i orden.
– Vi har til gode å se at dette ansvaret prøves i norsk rett, skjønt det kunne være god grunn til å gjøre det. Vi ser dessverre at det inngås kontrakter som langt på vei presser sjåfører til lovbrudd, sier Furøy.
Han mener dette kan komme til å endre seg i det øyeblikk tariffavtalene for gods og turbil blir allmenngjort, og hvor det vil bli forbudt å betale sjåfører dårligere enn tariffavtalens minstelønn.
– Vi vil alltid ha noen som i ly av et åpent europeisk transportmarked, ser seg tjent med å utnytte billig arbeidskraft fra tidligere Øst-Europa. Oppdragsgivere som benytter slik transport i Norge, skal da vite at de bryter norsk lov.
Samtidig trengs det en sertifiseringsordning for seriøse transportører.
– Ordningen må selvsagt være åpen for alle, også utenlandske transportører som vil følge norske lover og bestemmelser, sier Furøy, som også viser til renholdsbransjen der det eksempelvis er innført en enkel registrerings- og godkjenningsordning.