- – Trikset er å gi litt faen - 30.07.2017
- For noen betyr sommeren tvangsekteskap - 24.07.2017
- Bryter med fordommer - 02.12.2016
Lunsj-appen LunchFarm startet med en enkel idé: billig lunsj. I løpet av et år klarte gründerne Sheraz Hussein og Alexander Breivik å utvikle LunchFarm, som enkelt og raskt leverer lunsj til bedrifter.
– Vi ville selge god lunsj billig, sier Alexander Breivik til Utrop.
Sosialt ansvar
LunchFarm er imidlertid ikke en vanlig matleveringstjeneste. Målet er også å gjøre noe med kasting av mat. I appen bestiller man lunsj, og man kan avbestille dersom man ikke skal på jobb.
I større bedrifter beregner kantinene mat nok til alle de ansatte i bedriften hver dag, påpeker Breivik.
– Det blir et problem når ansatte av ulike grunner ikke er på jobb, eller skal spise lunsj ute. Da kastes maten, noe som gir unødvendig avfall og kostnader for bedriften, forklarer Breivik.
Det kastes altså tonnevis av mat fordi det ikke er kommunikasjon mellom kjøkken og forbruker.
– Å si fra om du skal ha mat eller ikke, er et sosialt ansvar, mener Breivik.
Gir bort lunsjer
I tillegg til å ta utfordringen med kasting av mat, har LunchFarm en avtale med FNs matprogram, World Food Programme (WFP), der de donerer to kroner for hver lunsj som bestilles av en kunde. Pengene som doneres, går til en skolematordning i Afrika i regi av Word Food Programme.
– For to kroner for vi én lunsj gjennom WFP, det blir med andre ord én lunsj til WFP for hver lunsj som kjøpes her i Norge.
Anne Poulsen fra WFP mener at det er viktig med bidragsytere som LunchFarm med tanke på verdens matsituasjon.
– Det er flere matkriser i verden i dag. Derfor er World Food Programme avhengig av donorer som LunchFarm, forteller Poulsen til Utrop.
Barndom i Afrika
Alexander tilbragte selv elleve år av sin barndom i Mosambik, og har alltid vært opptatt av å gjøre en forskjell.
– Det var litt av en kontrast å vokse opp i Mosambik versus det å vokse opp i Norge. Så det har alltid vært i bakhodet mitt at når vi har muligheten til å gjøre noe sånt, da skulle vi gjøre det.
Ifølge Breivik har responsen på samarbeidet med World Food Programme utelukkende bra, og han håper flere matleveringsselskap vil gjøre noe lignende.
– Ideen er jo å spre dette her til alle de andre matteknologiselskapene, det her (samarbeidet med WFP, journ.anm) er egentlig ikke noe som burde være unikt for oss, sier Breivik.