Nå etablerer byrået Trigger.Action og stiller én million kroner i pengestøtte og arbeidskraft til en verdi av to millioner til rådighet hvert år for å støtte viktige prosjekter.
Aller først søker Trigger.Action etter mennesker med ideer som kan bidra til å løse flyktningkrisen dagen derpå.
– De siste ukene har vi opplevd et enormt engasjement for å hjelpe personer som har flyktet til Norge. Nå som bamsene og klærne er delt ut er hverdagen i ferd med å innhente oss. Da er det lett å glemme at behovet for innsats og hjelp fortsatt er stort, og at behovet også har skiftet karakter. Det norske samfunnet kan fort oppleves som litt kaldt, og derfor trenger vi nye ideer til hvordan vi kan inkludere de som kommer hit på en best mulig måte, sier Preben Carlsen, daglig leder i Trigger, til NTB.
Tror på kraften i en god idé
Trigger.Action styres av de ansatte i Trigger, mens finansieringen skjer gjennom overskuddet fra kommunikasjonsbyrået. Tiltaket skal årlig bidra med en million i pengestøtte og verdier for to millioner i arbeidskraft.
Innsatsen hvert år fokuseres på ett formål, og det første året har de ansatte valgt å fokusere på inkludering, med flyktningkrisen øverst på agendaen.
– Vi tror på kraften i en god idé. Vi tror den kan gjøre en forskjell og vi vet at den kan inspirere andre til å bidra positivt. Derfor leter vi etter løsninger som kan sikre at flyktningene kommer raskt og godt inn i den nye hverdagen sin i Norge. Selv bidrar vi med penger og arbeidskraft for å hjelpe andre med å realisere ideene sine og gjøre dem viktige, og vi håper det vil føre til mange smarte løsninger, sier Carlsen.