- – Trikset er å gi litt faen - 30.07.2017
- For noen betyr sommeren tvangsekteskap - 24.07.2017
- Bryter med fordommer - 02.12.2016
– Først og fremst kan skolen bidra med å informere. De fleste elever vet ikke hva radikalisering er. Et enkelt tiltak er at skolen rett og slett lærer elevene om hva dette er, skriver hun i en kommentar på NRK Ytring.
Hun foreslår spesifikt samfunnsfagstimene som en arena å diskutere radikalisering og åpne opp for debatt i timen om emnet.
– I for eksempel samfunnsfagstimer kan radikalisering være et naturlig tema. Skolen burde først og fremst legge vekt på hva radikalisering er. Kanskje det skal lages debatter innad i klasser om forskjellige radikale grupper.
Lærere og fagpersoner med viktig rolle
Ifølge Noor har lærere et spesielt ansvar, og bør derfor prøve å oppdage meninger og ytringer som kan tolkes som radikale eller ekstreme.
– I tillegg kan de høre på meningene i klasserommet. Er det noen meninger som går i radikal retning? Hvis de da oppdager slike meninger burde de prøve å gjøre noe med det.
Hun foreslår derfor at lærere da kan enten prate med elevene, trekke inn helsesøster eller andre fagpersoner. Noor mener at det viktigste er fortsatt at klasserommet bør være inkluderende.
– Det kan være en samtale med de elevene. Trekke inn andre fagpersoner som helsesøster, rådgiver og liknende. Det aller viktigste er å legge til rette for at elevene har et fellesskap i klassen.