- – Trikset er å gi litt faen - 30.07.2017
- For noen betyr sommeren tvangsekteskap - 24.07.2017
- Bryter med fordommer - 02.12.2016
Salmaan Taseer var en liberal guvernør i Punjab-provinsen i Pakistan, der han kjempet mot Pakistans blasfemilov. Han ble skutt og drept i 2011 av sin livvakt, Mumtaz Qadri, som begrunnet drapet med at Taseer var en vantro. Qadri ble henrettet 29. februar og gravlagt 1. mars i år. Foran den pakistanske ambassaden på søndag ble Qadri hyllet som en helt av over hundre mennesker. De var ikke der for å demonstrere mot dødsstraff i Pakistan, men for å vise støtte til den avdøde Qadri, som er en martyr i deres øyne.
Gjør vi nok?
Episoden er kanskje ikke så interessant i seg selv, men sett i en større sammenheng med hvordan drapet på Taseer splittet Pakistan, eller hvorfor så mange ble mobilisert i Oslo denne søndagen, er dette et svært interessant tilfelle. Ikke er det bare interessant, det er også kritikkverdig.
De som samlet seg og ropte hyllester og bar på plakater av Qadri, hadde sikkert sine begrunnelser, det jeg likevel lurer på, er om våre reaksjoner som storsamfunn, som sinte kronikker og fordømmelser i (sosiale) medier er nok.
Drapet på Taseer i 2011 utløste en mengde reaksjoner i Pakistan. Enkelt forklart ble det pakistanske folk splittet. Noen demonstrerte til forsvar for Qadri, andre for å vise sin sorg for Taseer.
– Vi hyller og hilser motet, tapperheten og troen til Mumtaz Qadri, uttalte den konservative gruppen Jamaat-e-Ahl-e-Sunnat Pakistan i 2011. Sjokkerende? Nei, ikke så veldig ettersom dette er blant den mest konservative grupperingen av lærde i den muslimske verden.
Norsk problem
Det som er til dels overraskende, er at Nehmat Ali Shah, som er i imam i Norg,e holder appell til støtte for den “hederlige” handlingen til Qadri. Shah er imam i den konservative menigheten Central Jamaat-E Ahl-e Sunnat, som er en relativt stor menighet med flere hundre medlemmer. Han er en kontroversiell skikkelse i det muslimske miljøet. Det samme gjelder menigheten han representerer.
For hva sier det om holdningene i enkelte miljøer når en så stor gruppe av nordmenn forsvarer drapsmannen Qadri? Jeg lurer på om flertallet av dem som dukket opp på demonstrasjonen ikke hadde nok bakgrunnsinformasjon om saken de støttet? Drapet på Taseer var et resultat av et komplekst bakteppe av hendelser. Taseer var som kjent en motstander av blasfemiloven, noe som ble svært tydelig da han benådet en kristen kvinne fra å bli dømt for blasfemi. I Pakistan har blasfemiloven bidratt til at uskyldige, folk som kanskje er kristne og sier noe kritisk om religionen, eller personer som rett og slett oppfører seg litt rart, kan få en hard straff fordi det kastes mistanke mot dem om blasfemi. Dette er et reelt og stort problem, ikke minst for minoriteter i Pakistan.
Taseer var på den liberale siden som ville sikre rettighetene til minoritetene, noe som gjorde ham svært upopulær. Det at Qadri drepte ham fungerer på sett og vis som et symbol på den uakseptable politikken i Pakistan. Noe sier meg at denne siden av saken ikke kom fram under demonstrasjonen i Oslo. Her virket som om den svært konservative retorikken tok over, slik at det kan tenkes at ikke alle visste hva de demonstrerte for eller imot. For dem som kjente hele historien, derimot, er det bekymringsfullt. Det er problematisk dersom slike enkelthendelser blir brukt til konservativ propaganda i Norge. Resten av samfunnet kan ikke med sikkerhet si hva som blir sagt og lært bort. Det vi da ender opp med, er en liten gruppe konservative på siden av samfunnet. Dette vil vi ikke ha, og dessverre er det slik at Qadri-demonstrasjonen er et eksempel på dette.
Les også: Har Storhaug “et poeng”?