– Ikke spre denne reklamevideoen

 
Foto: Pressebilde Antirasistisk Senter
Slik er rådet fra Antirasistisk senters leder Rune Berglund Steen (bildet) om en svært omstridt kinesisk reklamevideo som har blitt en viral-hit på nettet.

– Jeg har sett at flere deler denne nærmest som om den skulle være en uskyldig spøk, men det er selvsagt reinspikka rasisme. Jeg vil råde folk om å heller rapportere denne enn å spre videoen rundt på Facebook, er hans klare oppfordring.

Reklamefilmen det er snakk om, fra vaskemiddelet Qiaobi, har vakt sterkt negative reaksjoner verden over, og blitt diskutert heftig på sosiale medier.

Videoen ble lastet opp på YouTube den 26. mai, og har allerede blitt sett av over fem millioner mennesker verden over. Videosnutten viser en mann av afrikansk opprinnelse som ender opp med å bli kastet inn i en vaskemaskin av en asiatisk dame. Når han kommer opp igjen er han asiatisk og “nyvasket” (se bildekollasjen).

Fra svart til blendakinesisk: Slik går reklamesnutten fra det kinesiske vaskemiddelfirmaet Qiaobi, som har skapt sterke reaksjoner grunnet det som oppfattes som rasistisk budskap i filmen.
Foto : Skjermdump/Fotokollasje/YouTube

Ville provosere
Til den amerikanske avisa sier Xu Chunyan, en representant for vaskemiddelfirmaet, at reklamen skulle provosere. 

– Om vi viser skittentøy som alle andre reklamer, vil det ikke skille seg ut, forklarer han overfor New York Times.

– Fremstilles som “seksuell aggressiv”
Berglund Steen er påpeker særlig på at den afrikanske mannen i reklamen framstiles som seksuelt pågående eller aggressiv

– I reklemen håndteres han “elegant” av kvinnen, som belønnes med en kinesisk drømmemann. Alt sammen i økonomisk øyemed – her handler rasismen om å selge såpe.

Her er det ikke heller noe nytt, men gamle historiske referanser som bare bør vekke ubehag.

– Opp igjennom historien har selvsagte rasistiske framstillinger av afrikanere ofte vært et element for å selge produkter.

– Ville ikke blitt tillatt i Norge
Førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania sitt Institutt for Markedsføring, Aleksander Sivertsen, forteller til Dagbladet at denne videoen ikke ville blitt tillatt i Norge. Videoen kan regnes som et brudd på Markedsføringslovens §2. Den har som hensikt å regulere blant annet bruken av virkemidler som er støtende og som krenker allmenne etikk og moraloppfatninger i markedsføring.

– Reklamefilmen framstiller noen mennesker som mindre verdt enn andre basert på hudfarge. Det er ikke greit å lage en slik reklamefilm, skriver han i en e-post til avisen og fortsetter:

– Reklame påvirker samfunnets oppfatning av hva som er riktig og galt. Virkemidlene i denne reklamefilmen kan derfor bidra til å etablere eller forsterke en oppfatning om at ulike hudfarger har ulik verdi, forklarer eksperten.