- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Språkforsker Gølin Kaurin Nilsen ved Universitetet i Stavanger har studert prosessen mot et mer komplekst språk og funnet hvordan norskundervisning kan tilpasses ulike nivå, ifølge Universitetet i Stavanger i en pressemelding.
Funnene er publisert i Nilsens doktoravhandling «Substantivfrasens kompleksitetsutvikling i innlærerspråk. En konstruksjonsgrammatisk analyse av skriftlig produksjon fra A1- til B2-nivå».
Via funnene utviklet hun en modell som viser hvordan det skjer en gradvis systematisering og abstrahering av språkstrukturer.
– Det har vært antatt at språket blir mer komplekst etter hvert som en lærer mer, men ingen har tidligere undersøkt når det skjer, i hvilket tempo og med hvilket sluttresultat. For eksempel har mange ment at B1-nivå er et utprøvingsnivå der det skjer mye, og at kompleksitetsutprøving går på bekostning av korrekthet.