I går publiserte skuespiller Joner (bildefaksimilet) sin aller første oppdatering på Facebook. I innlegget refser han innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaugs politikk, og oppfordrer folk til å donere 100 kroner til NOAS (Norsk organisasjon for asylsøkere).
Innlegget ble på kort tid delt tusenvis av ganger, og hadde på få timer samlet inn 1,3 millioner kroner til NOAS. Joner og NOAS står imidlertid ikke alene bak kampanjen, men har fått hjelp av reklamebyrået Anorak.
NRK var de første til å omtalte saken.
Ny vendning
Ann-Magrit Austenå, generalsekretær i NOAS, sier til Dagbladet at Anorak opprinnelig skulle hjelpe dem med en julekort-kampanje, da tilfeldigheter ville at historien skulle ta en ny dreining.
– En i Anorak er venn med Kristoffer Joner. De hadde snakket om asylpolitikk og Listhaug, og Joner vurderte å gå ut og reagere på det. Vi ble kontaktet og spurt om vi kunne tenke oss å være formål hvis han gikk ut og reagerte, noe vi sa ja til, forteller Austenå til Dagbladet.
Videre overfor Dagbladet opplyser Austenå at NOAS ikke har betalt Anorak for verken julekort-kampanjen eller Joner-innlegget, og sier at avtalen i utgangspunktet var at reklamebyrået skulle gjøre førstnevnte kampanje pro bono – gratis.