- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
- HumanJul vil tilby en inkluderende feiring - 19.12.2024
En gjest på restauranten ved Hamarøy hotell på Innhavet i Nordland skal ha nektet å betale til Phaiwan Moongoen fordi hun ikke var norsk.
– Jeg satt på kontoret og gråt, forteller sommervikaren til NRK.
Hotellets daglige leder Simona-Camelia Aasjord forteller at flere ansatte i sommer har opplevd en rekke ubehagelige episoder i form av stygge kommentarer.
– Det er ondskapsfulle kommentarer med tanke på deres opphav. Enten det gjelder hudfarge eller etnisitet, sier hun til NRK.
Første rasisme-opplevelse
Ungjenta er opprinnelig fra Thailand. Etter at moren giftet seg med en norsk mann, flyttet hun til Innhavet i Nordland.
Hun har jobbet som vikar på hotellet i snart et år. Dette er første gang hun opplever dårlige holdninger fra en kunde.
Hatem Ben Mansour, fungerende daglig leder for Antirasistisk Senter, kaller dette for “alvorlig rasisme”.
– Sesongarbeidet som er i hotell- og restaurantbransjen er ofte en av de første jobbene man har. Det kan jo være ganske ødeleggende for arbeidslivet fremover om man opplever hets og rasisme såpass tidlig. Det kan ha innvirkning på hvilke yrkesvalg folk tar, rett og slett.
NRK kjenner ikke identiteten til mannen som skal ha uttalt seg. Ifølge hotellets ansatte, var vedkommende en etnisk norsk, voksen mann, som var turist på stedet.