- Ileni kan få årets Frivillighetspris - 21.11.2024
- Canada hevder å ha avverget iransk drapsplan mot eksminister - 20.11.2024
- Norsk-pakistansk Oslo-jente finalist i Barnas Tale - 20.11.2024
Etter at finansministeren postet et bilde av seg selv i kostymet på sin Instagram-side (se skjermdumpen) har debatten rast på sosiale medier.
Kenzie Allen, som er medlem av oneida-stammen i USA, men har tilknytning til Trondheim og Norge, mener finansministeren viser lite forståelse.
– Når noen bruker et kostyme som dette, tenker jeg at de ikke forstår urbefolkningers kultur og undertrykkelsen disse gruppene har opplevd, sier Allen, som er doktorgradsstudent ved Universitet i Wisconsin-Milwaukee, til NRK.
Ulrikke Falch, kjent som Vilde fra ungdomsserien Skam, er blant flere som har kritisert kostymet til finansministeren.
– Menneskers kultur er ikke et kostyme, skriver hun på sin Instagram-konto.
– Sjokkert
Christina Henriksen, medlem av Samerådet og tidligere sametingsrepresentant, trodde kostymet til Jensen var en spøk.
– Jeg ble sjokkert. Det er veldig spesielt at en representant fra regjeringa kler seg ut som noen som har vært undertrykt i mange hundre år. Det er å leke med folk sin kultur.
“Ville vesten” som temafest
Statssekretær i Finansdepartementet, Petter Kvinge Tvedt (Frp), forklarer at departementet hadde kostymefest med blant annet «ville vesten» som tema.
– Jeg håper folk ikke er så hårsåre og har mer takhøyde enn dette, sier han til NRK.
Aps nestleder Hadia Tajik mente på sin side at det er helt greit at Jensen kledde seg ut som indianer.
– Eg synes Siv Jensen er ein helt fin Pocahontas, eg er meir kritisk til politikken hennar. Vil Siv Jensen kle seg ut som Bollywoodprinsesse kan ho låne klede av meg, mot at eg får ta opp kvifor dagpengekutt ikkje får folk i arbeid, skrev hun på sin Twitter ifølge NRK.
TV2-profilen Davy Wathne har også blandet seg inn i debatten på sin Twitter-side.
– Er det blasfemisk å gå på karneval som Jesus? Er jeg stormannsgal om jeg kommer i toga som Julius Cæsar?, skrev han.
Kulturell appropiasjon
Kritikken mot Jensens bruk av indinaerkostymen har sitt grunnlag i debatten rundt “kulturell appropiasjon”, når “elementer fra en kultur anvendes og benyttes av medlemmer av en annen kultur”, ofte negativt.
Samtidig er dette et begrep som sees på som ladet og veldig politisert. Sosiologen Solveig Wiland Gruenke skriver i sin forskningsblogg at kulturell appropriasjon er vanskelig å determinere.
– Enda vanskeligere er å peke på negativ kulturell appropriasjon og utnyttelse. Den aktuelle debatten begrenses til appropriasjonen av elementer fra undertrykte minoritetskulturer. Dette kan tolkes forskjellig. Kan dette være tilfeller av refleksivt kulturelt utbytte, og alternativet til kulturell appropriasjon, kulturell segregering og sensur av individet?, skriver Gruenke.