- Amerikanske Dion fant sitt musikalske uttrykk i Norge - 03.08.2018
- Polsk språklærer hjelper deg med å forstå deg selv - 24.07.2018
- Linda Vidala rapper for fri utfoldelse - 20.07.2018
Butikken, som holder åpent fra 1.-24. desember i Grønnegata, skiller seg i stor grad ut fra de andre butikkene de aller fleste av oss er vant med, ettersom den virker å være fullstendig tom for varer. Kun røde kleshengere pryder stativene, og de eneste klærne man finner i butikken, er tynnslitte barneklær på utstilling.
For Klaus Damlien, seksjonsleder for markedsføring og digitale kanaler i Redd Barna, fungerer butikken som en påminnelse om at det i julen er tusenvis av barn som lever i krig, nød og kulde.
– Vi spiller på den symbolske verdien. Kjøpet av en kleshenger er et symbol på at en jakke er på vei til et barn som fryser og at man støtter Redd Barna, forteller han til utrop.no.
Gjør ting mer håndgripelige
Utstillingen av skitne og tynne barneklær står i sterk kontrast til hva et barn i Norge er utstyrt med i vinterkulden. Klærne er blant annet hentet fra Syria og Mongolia og er med på å illustrere mange barns tøffe og kalde hverdag samt deres behov for varme klær og husly. Damlien forklarer at utstillingen er en måte å gjøre denne virkeligheten noe mer håndgripelig for oss her til lands.
– Vi har det jo stort sett bra og godt med klær, varme klær. Det er jo lett å se at klærne utstilt i butikken ikke er av samme kvalitet som vi har her i Norge. Man kan for eksempel se en skitten boblejakke som er tynnslitt med svimerker på ryggen etter at barnet antagelig har sittet for nærme et bål og varmet seg. Så det er ganske sterkt å se de klærne. Det er en måte å ta det litt nærmere den virkeligheten som er der ute.
Stor interesse
Initiativet til pop-up butikken ble tatt på bakgrunn av den stadig økende interessen for alternative julegaver. Redd Barna har nemlig god erfaring med salg av alternative julegaver gaver i nettbutikken sin.
– I 2016 fikk vi samlet inn 1,7 millioner kroner i nettbutikken. Dette var en inntektsøkning på hele 118 prosent fra salget av alternative julegaver i 2015, sier Klaus Damlien, seksjonsleder for markedsføring og digitale kanaler i Redd Barna, forteller Damlien til kreativtforum.no.
Nå håper Damlien at konseptet med den fysiske butikken både kan bidra til å øke bevisstheten rundt barn som lider av kulde, samt øke omsetningen.
– Midlene går til Redd Barnas programarbeid ut i verden, og vil bidra til å skaffe de mest sårbare barna varme klær, ullpledd, husly og annen hjelp for å gjøre det lettere for dem å gå en kald vinter i møte, forklarer Damlien til utrop.no.
Få folk utenfor “egensfæren”
På spørsmål om pop-up butikken kan bli et gjentagende innslag i julegavehandelen forklarer Damlien at butikken for øyeblikket er i den eksperimentelle fasen for å se om det er noe interesse for dette type konsept på markedet. Hittil beskriver han besøket som varierende, men at de spesielt i helgene opplever stor pågang. Han påpeker også verdien av å skape en møteplass og en arena for å spre Redd Barnas budskap.
– Det gir oss en veldig fin måte å komme i kontakt med givere og potensielle givere hvor vi da kan snakke om arbeidet vårt og hva vi gjør og i det hele tatt få en dialog med støttespillerne, for det er ikke ofte vi står ute på gata, eller treffer de i en butikk-sammenheng.
I tillegg til å skaffe støtte til deres arbeid for å hjelpe barn ute i verden, håper Damlien at pop-up butikken vil få folk til å tenke utenfor sin egen sfære i juletiden.
– Når de kommer inn i butikken og ser utstillingen med klær, håper vi at de tenker litt over det de ser. Dette er jo stort sett folk som er på julehandel og ute å kjøper til seg selv eller barn, slekt og familie. Kanskje de da bruker noen minutter på å reflektere over hvor bra vi har det her i landet.
Mest pop for de med lavest inntekt
Det er ikke kun Redd Barna som merker stor pågang og interesse for alternative julegaver. Plan International Norge sliter med å møte den store etterspørselen etter enkelte gaver. I en undersøkelse utført av Yougov på oppdrag for Plan kommer det frem at så mange som 20 prosent av oss kommer til å gi bort en alternativ gave denne jula, og at det er de unge som utgjør den største andelen, der nesten halvparten av skoleelever og studenter har gjort det. Undersøkelsen avdekket også at jo mindre folk tjener desto mer positiv er man til alternative julegaver.
– Det er interessant at spesielt ungdom er bevisst og ønsker å gi noe tilbake. De er fremtidas beslutningstakere og vi ser ofte at trender starter med de unge. I Plan har vi definitivt merket interessen for gavene våre, sier generalsekretær i Plan, Kjell Erik Øie, ifølge Redd Barna.