Flere, blant annet Ap-politiker Eivor Evenrud, har reagert på Fahad Qureshis negative omtale av den avdøde komikeren Shabana Rehman i et Facebook-innlegg publisert i en lukket Facebook-gruppe noen dager etter hennes død.
Qureshi har i ettertid slettet og beklaget innlegget. Utrop har lest en skjermdump av teksten som ramser opp en rekke handlinger fra Rehmans karriere som komiker og samfunnsdebattant.
«Hun trosset en manns selvbestemmelsesrett over hvem som kan ta på ens kropp og gjorde humor ut av det. (red.anm: Da Shabana Rehman løftet Mullah Krekar på en scene.)
Hun holdt opp Koranen med et brennende stearinlys foran og oppfordret til flere bokbål her i landet – som Lars Thorsen (SIAN-leder, red. anm.) så oppfylte.
Hun strippet og viste frem sine bakre privatdeler til verden for å bryte ned forventninger til anstendighet hos muslimske kvinner.»
Videre beskriver Qureshi at Rehman trosset Gud:
«Nå er hun død og har forlatt denne verdenen. Hun bør være en påminnelse for oss om å virkelig sette pris på Guds veiledning og ikke ende opp som en som trosser Han SWT»
— Shabana praktiserte islam i sine handlinger mer enn det du driver med
Den prisvinnende matematikklæreren og friluftsentusiasten Hanan Abdelrahman kaller Qureshi for en “skamløs bølle” i et Facebook-innlegg, hvor hun også skriver:
«Shabana praktiserte islam i sine handlinger mer enn det du driver med i forbindelse med hennes bortgang. Skjerpings!»
Overfor Utrop sier hun, som selv er troende muslim, at Qureshis ytringer ikke samsvarer med det hun anser som gode handlinger innenfor islam.
– Vi muslimer skal vise vår religion med gode handlinger. Om han skal være en leder i en islamsk organisasjon, må han spille den rollen riktig.
Hun forklarer at hun reagerer på at Qureshi angriper en død person som ikke har muligheten til å forsvare seg selv.
— Det er hennes liv. Hva som er mellom henne og Gud har ikke han noe med å gjøre. Qureshi er ikke ansatt av Gud til å dømme andre mennesker.
Facebook-innlegget avslutter hun slik: “Hvil i fred gode tapre Shabana, måtte Allah den store barmhjertige ta vare på deg hvor du er nå”.
– Jeg er ikke enig med henne i alt, men hun kjempet for mange gode verdier, som dyrevelferd og friheten til at kvinner skal uttrykke seg fritt. Hun banet vei for andre med minoritetsbakgrunn.
Qureshi beklager overfor de pårørende
Qureshi ønsker ikke å gi noen kommentar til Abdelrahmans kritikk mot ham, men skriver følgende i en e-post til Utrop.
– Jeg har slettet, og i flere medier, beklaget innlegget av respekt for de pårørende. Som troende muslim opplevde jeg det som sårende og urettferdig at en islamkritiker som oppmuntret til å brenne Koranen og som latterliggjorde min Profet ble hyllet som en folkehelt og forkjemper av ytringsfriheten.
Etter å ha tenkt seg om valgte han å slette Facebook-innlegget hvor han kritiserer Rehman.
– I etterpåklokskapens lys innser jeg at det var dårlig dømmekraft av meg å rette kritikk mot Rehman og hennes gjerninger på dette tidspunktet, dette skjedde beklageligvis i affekt.
Videre skriver han at det vil være aktuelt å diskutere Rehmans kontroversielle virkemidler, når tiden er moden for det.
– Det må være lov å være kritisk til oppfordringer til Koranbrenning og hån mot profeter uten å bli anklaget for barbari, ekstremisme, islamisme, koblinger til IS og likskjending, slik enkelte har ytret om meg. Det må være lov å være uenig med Koranbrenning uten at stortingsrepresentanter ber meg om å forlate landet.
“Shabana sto for retten til å ta egne valg”
I et debattinnlegg i Utrop, skriver filmskaper og forfatter Adel Khan Farooq at han og flere andre med norsk-pakistansk bakgrunn var omgitt av negativ baksnakking av Shabana Rehman.
«Det jeg visste om Shabana, var det jeg hadde hørt om henne da jeg var liten: En pakistansk kvinne som løftet menn, malte seg naken i norske farger og viste rumpa.»
Som voksen har han møtt henne og dannet sitt eget inntrykk. Farooq mener at Rehman hadde fortjent en pris fra minst én norsk-pakistansk forening i løpet av sin lange karriere som samfunnsdebattant og komiker.
«Shabana sto for retten til å ta egne valg. Hun viste oss at det var mulig å være den man måtte ønske å være. Og hvis dere så nøye nok etter, ville dere sett at hun kritiserte alle former for ukultur. Uavhengig av kjønn, legning, religion eller etnisitet. Navlebeskuende, hvite nordmenn fikk også passet sitt påskrevet når det var nødvendig.
Vi er i 2023 nå. Hvor er prisen til Shabana? Det er ikke for sent å legge den på graven.»