- Ileni kan få årets Frivillighetspris - 21.11.2024
- Canada hevder å ha avverget iransk drapsplan mot eksminister - 20.11.2024
- Norsk-pakistansk Oslo-jente finalist i Barnas Tale - 20.11.2024
Arshad Jamil tok kontakt med Utrop etter at han leste Utrops oversettelse av en sak opprinnelig publisert i Expressen om den svenske innvandrerrektoren Hamad Zafar som innførte flere disiplinære tiltak i Sjumilsskolan i Gøteborg.
Skolen ligger i en innvandrertett bydel, og har slitt med store utfordringer, blant annet uro i klasserommene, voldsepisoder mellom elever, voldsepisoder mot lærere og hærverk.
Et av de disiplinære tiltakene som rektoren innførte var mobilforbud i skoletiden, noe som Jamil stiller seg positiv til.
– For meg er ikke dette noe sjokkerende. Flere skoler burde følge etter, sier han til Utrop.
Uromoment
Fra før av har Jamil uttalt seg til Nettavisen og Klassekampen om saken, og skrevet et innlegg i Aftenbladet. Jamil baserer utspillet sitt på forskning som viser til at mobilbruk i en ikke-læringssetting skaper uro, ekstra stress og distraksjon fra skolearbeidet.
– For elevene handler dette om å bli sett. Et av fordelene med å innføre et nasjonalt mobilforbud i klasserommet er at elever og lærere allerede har et regelverk å foholde seg til, og man trenger ikke lange diskusjoner.
Han ser for seg et system hvor elevene leverer telefonen inn til en mobilbank, og henter igjen etter at skoledagen er ferdig.
– Vi må her også skille mellom mobil og digitalt læringsverktøy. Det er klar forskjell på å bruke feks en PC aktivt i skolearbeidet, og det være tilgjengelig på sosiale medier i skoletiden.
Skaper tillit
Hos Ungdomsakademiet har man retningslinjer på mobilbruk, ifølge Jamil.
– Nå er vår hjelp stort sett én-til-én og individuelt tilpasset privatundervisning. Hos oss er det ikke lov med å mobiltelefon i timene. Vi tar også opp dette temaet under oppstartssamtaler med eleven og foreldrene. Man bruke vel ikke mobiltelefon midt i en håndballtrening? For oss handler det om bevisstgjøring av elevene og deres mobilbruk. Vi lærer bort arbeidsrutiner, som igjen skaper en tillitssituasjon og gjør det lettere for elevene å holde seg til reglene.
– Vil ikke et slikt forbud oppleves som noe som noe som kommer ovenifra?
– Det burde ikke gjøre det. Myndighetenes jobb er å tilrettelegge for effektiv undervisning. For lærere er det viktig å ha en fellesregel som gjelder i skoleverket, og som er nasjonalt vedtatt. Dette vil gjøre ansvarstaken og håndhevelse lettere, og lærere vil ikke trenge å organisere arbeidsdagen på å slå ned på mobilbruk blant elevene.
Jamil ser også for seg at et mobilforbud i skoletiden vil komme elevene til gode.
– Jeg prater ofte med elever på enmannshånd, og opplever at de har press på seg fra mange kanter. Jeg tenker det kan være greit å befri elevene fra mobilstresset, og at man istedet konsentrerer seg om det som foregår på klasserommet.