- Hvorfor feirer vi 17. mai? - 17.05.2023
- Tateren som sang for Kongen - 03.07.2019
- Sommerjobb til flyktninger - 26.06.2019
Dette hevder professor Sveinung Sandberg ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi ved Universitetet i Oslo (UiO). Han leder et forskningsprosjekt som kartlegger de mekanismene som fremmer og motvirker radikal islamisme i den muslimske ungdomskulturen i Norge.
– Norske muslimer er kanskje ikke de som går fremst gjennom Oslos gater i protesttogene mot islamistisk terror. Men rundt middagsbordene i muslimske hjem og på sosiale arenaer spres det et budskap som slår hull på forestillingen om at hellig krig er veien til paradis, sa professor Sandberg på Forskningsdagene i regi av Norges forskningsråd. Dette skriver Forskningsdagene på sine nettsider.
Føler at religionen tråkkes på
Forskerne intervjuet omlag 90 muslimske unge om deres forhold til radikal islam og hvordan temaet blir snakket om i deres nærmiljø.
Utsagn som «det er ofrene for terror som er de ekte martyrene» og «islamistene drar religionen vår ned i søla» går igjen.
– Det florerer av motfortellinger som angriper og til dels latterliggjør ekstremistenes framstilling av jihad, sharia og martyrdom. De fortelles både i hjemmene og i ungdomsmiljøene. Utsagn som «det er ofrene for terror som er de ekte martyrene» og «islamistene drar religionen vår ned i søla» går igjen, sa Sandberg.
Han fremholdt at nordmenns oppfatning om at det norske muslimske samfunnet i liten grad tar til motmæle i de radikale miljøene, ikke er dekkende.
– Mange muslimer reagerer på kritikken fra storsamfunnet om at de ikke tar et oppgjør mot ekstrem islamisme. Men mange ønsker ikke å bli assosiert med slike miljøer og kan ikke forstå at de har en samfunnsplikt til å stå fram i offentligheten og demonstrere, ifølge Sandberg.
Foreldregenerasjonen leder an
Kari Vogt, religionshistoriker ved Universitetet i Oslo med islam som spesialfelt, sier hun har et inntrykk av at foreldregenerasjonen er bekymret og taler mot ekstremisme.
– Mange muslimske foreldre er selvfølgelig engstelige for ungdommen sin, det klart de er det, sier hun og beskriver studien som «interessant, selv om den ikke er skikkelig tallfestet», sier hun til Utrop.
– Det stemmer nok at mange muslimske foreldre gjør det de kan for å bremse barn som de føler er på vei inn i noe ekstremt, kommenterer religionsviter Cecilie Endresen ved Universitetet i Oslo. Hun mener at forskjellig syn på religiøs praksis i seg selv kan være kilde til konflikter innad i muslimske familier.
– Ikke sjelden kritiserer barna foreldrene sine for å praktisere islam på gal måte. Unge muslimer i Vest-Europa finner sin egen måte å være muslim på, ofte en annen måte enn foreldregenerasjonen. Det er et stort spenn i hvilke former det får, men ekstremisme av typen jihadisme eller terrorisme er heldigvis svært sjeldent, sier hun til Utrop.