- Ileni kan få årets Frivillighetspris - 21.11.2024
- Canada hevder å ha avverget iransk drapsplan mot eksminister - 20.11.2024
- Norsk-pakistansk Oslo-jente finalist i Barnas Tale - 20.11.2024
Kampanjen inkluderer portretter av 11 ulike mennesker, som alle er nye i Oslo. Disse vil sees ombord i alle busser, båt, trikker og baner. Kampanjen varer fra uke 37 og uke 41.
Gjennom kampanjen blir vi kjent med “Anne” på 54-bussen, “Yasser” på linje 4 på T-banen og “Hedvig” på 20-bussen. Felles for alle er at de er nye Oslo-borgere. Noen har flyttet fra Brussel i Belgia, andre fra Bergen, mens andre igjen hele veien fra Cuba, Shanghai eller New Dehli.
Informasjonskampanjen har tatt utgangspunkt i ekte historier med ekte folk, hvor man oppfordres til å vise gjestfrihet, og gjerne “si hei” når man møter vedkommende på bussen eller banen.
Vi får vite litt om folks livshistorie, og presentert folk slik de er, istedenfor under merkelappen utlending eller innvandrer.
Inkluderende side av Oslo
Ansvarlig for markedskommunikasjon i Ruter, Yvonne Waage, sier formålet med kampanjen er å få frem hovedstadens inkluderende side.
– Vi har alle vært det, en eller annen gang: ny i klassen, ny på laget eller ny i byen. Når mange også sliter med ensomhet etter å ha flyttet hit, motiverte det oss til å gjøre noe. Derfor ønsker vi alle nye i Oslo velkommen, og minner våre reisende om hvor mye et smil eller et «hei» kan bety, sier hun til kreativtforum.no.
Hans Martin Rønneseth og André Koot fra reklamebyrået SMFB fokuserte på ensomhet, som “noe som angår oss alle”.
– Derfor føles det både fint og riktig at Ruter, som jo er den som binder denne byen sammen, kan engasjere seg i å binde oss som bor her litt tettere også, sier begge til kreativtforum.no.
Viser Oslo-mangfoldet
Lokalpolitiker i Oslo Ap, Elvis Chi Nwosu, som selv har norsk-nigeriansk bakgrunn, gir tommel opp for kampanjen.
– At Ruter viser at Norge blir mer mangfoldig og flerkulturelt er positivt. Brun og rød og lys og sort. Ingen vil vi ta bort. Hver og en gir ulik smak. Å være sammen blir ingen sak. De fleste Oslo-folk setter pris på det å leve og vokse opp i et miljø med etnisk mangfold, sier Nwosu til Utrop.
– Virkeliggjør folk
Forfatter Sercan Leylek, som selv har bodd i Oslo i en årrekke, kaller kampanjen for “spot on”.
– Jeg ble munter første gangen jeg så plakatene på trikken og bussen. Plakatene fanget rett og slett min oppmerksomhet.
Leylek ser på dette som noe som favner bredt.
–Jeg tenker at det mest positive med kampanjen er at den avliver myter og stereotypier rundt innflyttere, innvandrere og nyakommere til Oslo og virkeliggjør folk som enkeltindivider. Vi får vite litt om folks livshistorie, og presentert folk slik de er, istedenfor under merkelappen utlending eller innvandrer. Slikt er med på menneskeliggjøre, og det er positivt, sier norsk-tyrkiske Leylek til Utrop.