- Hvorfor feirer vi 17. mai? - 17.05.2023
- Tateren som sang for Kongen - 03.07.2019
- Sommerjobb til flyktninger - 26.06.2019
– Nesten 40 prosent av elevene på Stovner dropper ut av videregående skole. Regner man bare med gutta, blir nok tallet godt over 50 prosent, sier Jan Bøhler (AP).
Han er til stede på Tveitasenteret hvor Groruddalstinget før helgen avholdt folkemøte om frafallet i videregående skole.
Groruddalstinget er en politisk uavhengig arena som jevnlig holder folkemøter om saker som opptar beboerne i dalen. Kveldens debatt om frafallet i videregående skole samlet mange interesserte lærere, foreldre og elever.
Frafallet i videregående skole er noe av det viktigste vi kan diskutere akkurat nå.
– Frafallet i videregående skole er noe av det viktigste vi kan diskutere akkurat nå, mener Jan Bøhler.
Store forskjeller mellom øst og vest
Ifølge statistikk fra Oslo kommune er det 20,9 prosent av elever mellom 21 og 29 år som ikke har fullført videregående etter fem år. Dette er lavere enn landsgjennomsnittet, men forskjellene er store mellom øst og vest og enda større på delbydelsnivå.
Grorud og Stovner skiller seg negativt ut. Delbydelene Romsås, Vestli, Fossum, Rommen, Haugenstua og Furuset har alle et frafall på over 35 prosent. På Fossum er frafallet nesten 50 prosent.
Gutta går for lut og kaldt vann
Jan Bøhler mener gutter i alderen 16-18 i utsatte boligstrøk i Groruddalen altfor lenge har gått for lut og kaldt vann.
– De har mistet fritidstilbud. Ikke alle kan gå på skole og det er vanskelig å få lærlingplass, sier han.
– Har dere noe å tilby oss? Noe vi kan gjøre? Det er det disse gutta spør om når de møter oppsøkende team fra bydelen. Etter at regjeringen fjernet tiltakspenger i NAV for de mellom 16 og 18 år, har ikke bydelene nok å tilby. Man kan ikke bare si at alle må gå på skolen, sier Bøhler i en kommentar til Klassekampen om de høye frafallstallene.
Mangel på lærlingeplasser
Frafallet er størst for elever som går på yrkesfaglige linjer. – Mangelen på lærlingeplasser er demotiverende, sier Yassine Arakia, faglærer i elektro ved Bjørnholt videregående skole.
– De som ikke får lærlingeplass, får tilbud om et tredje skoleår. Da slutter mange på elektro. Noen av de som slutter velger studiespesialisering i stedet, selv om de aldri har ønsket å gå den veien.
Rektor Arnfinn Stautland ved Hellerud videregående skole advarer mot å stigmatisere elevene i Groruddalen: – På Hellerud har 71 prosent ståkarakter i alle fag. Vi har mye flott ungdom i dalen vår!
Foreldrenes ansvar
– Vi foreldre har et stort ansvar for at barna våre skal fullføre videregående. Følg opp barna på skolen, engasjér dere aktivt i fritidsaktivitetene deres og vis interesse for hva de ellers gjør etter skoletid, oppfordrer Alain Gloison.
– Alle mennesker går gjennom tøffe perioder i livet, hvordan vi klarer å takle problemene kommer i stor grad an på miljøene rundt oss, sier.
Kutt ut dårlige venner
Mohammed Aden og Serhat Yildrim fra tv-serien «17» hvor de spiller henholdsvis Ali og bestekompisen Emrah, er også til stede på folkemøtet. Mohamed bor på Grønland, Serhata er fra Groruddalen. De er enige i at miljøet utenfor skolen har mye å si:
– Hvis du bare henger med folk som ikke har noe mål i livet, vil det ødelegge for deg, sier Mohammed som har hovedrollen i «17». Serhata nikker: –Vær nøye med hvem du omgås. Er du sammen med ni idioter, blir du den tiende. Venner skal løfte hverandre opp, ikke trekke hverandre ned. Du må kutte ut dem som ikke er bra for deg, selv om du kanskje blir alene.
Sauer går i flokk
– Mamma pleide å si til meg at sauer går i flokk, løver står alene, repliserer Nahom Daniel. Etter en trøblete ungdomstid har han tatt fagbrevet i barne- og ungdomsarbeid. I dag er han daglig leder i Haugenstua Ungdom og Fritid.
Han mener at Groruddalen trenger en motkultur: – Det skal ikke være slik at det er flaut å gå på skole, flaut å få en jobb, sier han.
Etterlyser mentorprogrammer
– Livet utenfor skolen er noen ganger så utfordrende at det er vanskelig å konsentrere seg om skolearbeidet, sier Anita Farzaneh fra Secular Forum. Hun etterlyser flere mentorprogrammer og lavterskeltilbud for dem som ikke fullfører videregående.
– Men kanskje aller viktigst er det at vi bryr oss om hverandre. Vi i Groruddalen må ikke stenge oss inne med problemene våre. Vi må se alle ungdommene, ikke bare våre egne barn!