Forskere: Kulturforskjeller gir utslag i seksualundervisning

Utsatte grupper som unge jenter trenger seksualundervisning, mener norske og iranske forskere.
Foto: Nareen Mizoory
Sammen med iranske kolleger, har Shahram Moradi forsket på effekten av seksualundervisning for tenåringsjenter med kognitive funksjonsnedsettelser.

– Unge jenter med kognitive funksjonsnedsettelser er blant de mest utsatte for seksuelle overgrep i verden, sier Shahram Moradi, førsteamanuensis ved fakultet for helse- og sosialvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge til Kilden.

Shahram Moradi, førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge, sier at det er stort behov for seksualundervisning i Iran (Foto: usn.no).
Foto : usn.no

Sammen med kolleger på Shiraz Universitet i Iran, har han forsket på effekten av seksualundervisning for tenåringsjenter med kognitive funksjonsnedsettelser.

Formålet med prosjektet er å synliggjøre behovet for kunnskap blant målgruppen, og undersøke hvilken effekt undervisning faktisk har.

– Denne gruppa sliter særlig med å analysere hendelser og sette det i en sammenheng, sier han til Kilden.

Tabubelagt seksualitet

Moradi sier at det er stort behov for seksualundervisning i Iran, fordi seksualitet er så tabubelagt.

– I Iran er det ikke vanlig for foreldre å snakke med barna sine om hva som skjer med kroppen under puberteten, eller om hva sex er og hvordan det skjer, utdyper han overfor Kilden.

Moradi forteller at kulturforskjellen hadde konsekvenser for seksualundervisningen.

– I vestlige land finnes det mange gode programmer for seksualundervisning. Da vi skulle overføre dette til Iran måtte vi tilpasse det til iranske forhold, sier han til Kilden.