- – En julebok om barns forenende kraft - 24.11.2024
- Sakprosa-Brage til Ayesha Wolasmal - 23.11.2024
- Zahid får stipend fra Vestland fylkeskommune - 22.11.2024
Moustache er en av grunnleggerne av Nordic Black Theatre i Oslo.
– Hans arbeid har vært av uvurderlig betydning for svært mange, og han har bidratt direkte til at flere av våre sterke kunstneriske stemmer fant sin inngang til scenekunsten. Han har hele veien hatt en tydelig stemme i det offentlige ordskiftet om hva teater er og kan være, og betydningen av kulturell åpenhet og samarbeid, heter det i Heddakomiteens begrunnelse.
Opprettet teaterskole for flerkulturelle
Cliff Moustache er født på Seychellene og har studert teater i England. Han kom til Norge på slutten av 1970-tallet. I 1992 grunnla han Nordic Black Theatre i Oslo sammen med Jarl Solberg. Teatret har en egen teaterskole for unge, transkulturelle skuespillere.
Overfor Utrop sier han at han er overrasket over utdelingen:
– Jeg visste ikke noe om prisen. Men samtidig synes jeg det er flott å få en slik anerkjennelse fra Hedda-juryen. Vi har gjennom over 30 år skapt en scene som har funnet veien til et høyt kunstnerisk nivå. Jeg har ambisjoner om føre denne jobben videre, så dette var fantastisk og gledelig.
Noe av motivasjonen hans har vært å skape et rom der unge, multikulturelle kunstnere kunne kjenne seg velkomne.
– I den posisjonen som jeg har skaffet meg vet jeg at hvis Nordic Black og jeg ikke gjorde noe for de kommende generasjonene så ville vi sviktet de. Jeg er på sted hvor jeg føler meg glad, trygg og kan føre stafettpinnen videre.
Flerkultur i et monokulturelt Norge
– Hvordan var det for deg å prøve å skape en kunstarena som Nordic Black i 1992, i et tidspunkt da Norge var langt mindre mangfoldig som samfunn?
– Når jeg var ferdigutdannet og slo med ned i Norge, var jeg allerede oppmerksom på hvordan ting kom til å utvikle seg. Hvordan skulle kunst utvikle seg om vi ikke tok vare på og brukte et voksende mangfold i samfunnet? Jeg ville bli scenekunstner for at de som nå er unge voksne, og dengang var unger, er ikke født engang, skulle ha noen å se opp til.
For den flerkulturelle ungdomsgenerasjonen som vokste opp på 90-tallet var det vanskelig å komme på teaterstudier, husker han.
– Ofte ble folk ikke vurdert som gode eller “egnede” nok. Så Nordic Black ble et slags fristed som tok vare på folk. Vi så for oss at vi trengte Norge mer enn det Norge dengang trengte oss. Hvis vi skulle være her, så måtte vi skape vår egen fremtid, og for de kommende generasjonene. For meg har dette alltid vært målet.
En pris som motiverer
For Moustache er prisen noe som motiverer ham videre.
– For meg har det være teatersjef vært en kontinuerlig mentorrolle. Jeg har hjulpet frem og støttet folk som har vist evner til å være regissører eller dramaturger. Så lenge jeg har kreativer evner vil jeg fortsette med dette. Uten andre som inspirerer meg hadde jeg heller ikke vært her som kunstnerisk leder. Vi har et gjensidig behov for hverandre.
Flere som utmerket seg
Ser man på vinnerlisten under Heddaprisene er det flere med mangfoldig bakgrunn som utmerket seg.
I kategorien beste kvinnelige skuespiller/hovedrolle vant Sara Khorami for rollen som Kristin i «Kristin Lavransdotter» av Sigrid Undset. Ungarskfødte Eszter Salamon vant prisen for beste kostymedesign til «Monument 0.10: The Living Monument».
Norsk-tyrkiske Mine Nilay Yalcin vant for beste scenetekst til «Ivars kro», «Semper Eadem» av Mimmi Tamba, regissert av Belinda Braza vant kategorien beste musikkteaterforestilling, mens «Batty Bwoy» vant for beste danseforestilling med Harald Beharie.
Saken er oppdatert