- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Alvarez kom til Norge for over 20 år siden, og var i høst aktuell med utgivelsen Perlas Vivas (Levende perler) hvor hun tonesatte diktene av noen av Latin-Amerikas mest kjente kvinnelige poeter.
I denne plateutgivelse hyller hun kvinnelige latin-amerikanske forfattere.
– For meg var dette en spennende erfaring, ikke minst med tanke på å hylle storheter som Nobelprisvinner Gabriela Mistral, som var den første latinamerikanske kvinnen som ble hyllet av Svenska Akademien i 1945.
Kulturforskjellene gjør at man har musikalske forskjeller mellom Norge og Uruguay, selv om det også finnes et universelt faglig musikerspråk.
I utgivelsen svergen hun til den tradisjonelle poetiske latinske sangstilen og instrumental-tolkningen.
– Arbeidet tok sin tid, spesielt med tanke på å klarere ulike floker rundt opphavsrett. Men jeg ble fornøyd med sluttproduktet, og så langt jeg vet er dette første gang at kvinnelige latinamerikanske forfattere og diktere hylles i en plate i Norge.
Født i musikk-familie
Alvarez ble født i Uruguay inn i en musikalsk familie, hvor faren var gitarmester. Hun lærte klassisk gitar på konservatoriet i hovedstaden Montevideo. I Norge har hun studert musikkvitenskap på Universitetet i Oslo
– Gjennom faren min fikk jeg innprentet kjærligheten til kunsten og musikken. Han var selv dikter og min første læremester. Jeg har sunget så lenge jeg kan huske, og som liten jente kunne jeg lange sangtekster utenat.
Reist med musikken
Kunsten har ikke bare tatt Laura med til Norge, men også ut i hele verden. Blant annet tilbrakte hun en periode i Vest-Afrika.
– Jeg forsket på musikkens sosiologiske aspekt i flere stammer i Senegal, og lærte om deres fortellende og rike sangsstil.
Etter mange års erfaring som musiker i to forskjellige land har hun gjort seg mange erfaringer rikere, både på pluss- og minussiden.
– Kulturforskjellene gjør at man har musikalske forskjeller mellom Norge og Uruguay, selv om det også finnes et universelt faglig musikerspråk. I Norge er det kanskje bedre vilkår for kunstnere og musikere generelt, men vi mangler mye av solidariteten og åpenheten som preger musikermiljøene i de latinske landene. Her står man sterkere som individ, og det gjør selvhevdelsen og rivaliseringen større.
Må jobbe hardere
For henne har det vært en kamp å komme inn i det kunstneriske miljøet i Norge.
– Når man kommer utenfra så er det en ulempe, og man må jobbe mye hardere siden det er vanskeligere å få innpass. Men heldigvis er det kunstneriske nivået i Norge høyt og miljøet er profesjonelt.