- Lekestuen som var konditori - 02.09.2019
- – Utfordrer OMOD i håndhilse-saken - 11.07.2019
- Slik finner du lærlingplass - 04.07.2019
Undervisningstekstene i historiefaget har mangler når det gjelder å oppnå progresjon i å utvikle elevenes historiske bevissthet i undervisningen om minoriteter.
Dette kommer frem i doktorgradsavhandlingen til forsker Vidar Fagerheim Kalsås ved Universitetet i Agder. Avhandlingen undersøker undervisningen i minoritetshistorie i historiefaget.
Avhandlingen peker på at undervisningsressursene som er tilgjengelige for å undervise i temaet, ikke klarer å integrere det i en faglig helhet.
Funnene er fremkommet ved en analyse som Kalsås har gjennomført av et utvalg undervisningstekster som omhandler den norske minoriteten romanifolket/taterane og den svenske minoriteten romar.
Funnene har særlig interesse i lys av den pågående revideringen av læreplanene i skolen.