- Kjøpmann Singh sier farvel til kundene - 24.02.2019
– Kundene har alltid rett, selv om de ikke alltid har det. Uten kundene mine er jeg null verdt. Jeg er her for kundene, ikke omvendt sier kjøpmann Ranjit Singh (64) hos Joker i Fayes gate.
Da han ytret disse ordene til VårtOslos journalist, visste han ennå ikke at godt over hundre naboer og kunder hadde samlet seg i mørket utenfor butikken, klare til å hedre sin elskede kjøpmann når han nå takker av.
– Det er først og fremst helsemessige årsaker til at vi avslutter nå, sier Kaur Singh.
Han var den første voksne utenom familien som jeg kjente, sa Sigurd Moldestad Nypan (15).
– Skulderen min er ikke bra, utfyller ektemann Ranjit. Nå blir vi pensjonister. Ekteparet ser fram til å se mer til barnebarna.
– Og så har vi lyst til å reise. Vi har lyst til å se mer av Norge, forteller Kaur.
– Men vi må vente til sommeren. Hadde vi reist nå, hadde vi bare sett mørke og snø, ler Ranjit.
Hele Linderns kjøleskap
– En gang fortalte en fortvilet kunde meg at kjøleskapet hans var gått i stykker. Noen dager senere kom kunden glad og fornøyd innom og sa at han ikke trengte noe nytt kjøleskap, så lenge butikken lå her. Det er ofte folk kommer innom flere ganger om dagen og kjøper litt og litt, sier Ranjit Singh.
Han er nøye med å fremheve all den gode støtten de har fått fra borettslaget. Da tidligere borettslagsformann Tom Knudtzon kommer innom, må også han med på bildet.
Her var det en frisørsalong fram Ranjit og Kaur tok over. De har betydd mye for nabolaget. Det betyr mye å ha en kjøpmann som alle kjenner og som kjenner alle. Her har vi levert inn nøklene til leiligheten vår når vi har vært på ferie. Alle stoler på Singh, forteller Knudzon.
I fakkeltog til butikken
– At så mye folk kommer for å takke Singh, forteller mer om han enn om oss som bor på Lindern. Her har vi kunnet sende barna i butikken, helt trygt. Singh har hjulpet dem med å finne varene og hjulpet dem med å forstå hvor mye det koster. Singh er en viktig del av lokalmiljøet her, sier Tom Juul-Gam.
Han var en av dem som flokket seg med andre utenfor butikken for å synge og for å overlevere blomster og en gave i form av et reisestipend til ekteparet Singh.
Ville gi noe tilbake
Da folk på Lindern i bydel St Hanshaugen forstod at Ranjit og Kaur ville overlate butikken de hadde drevet i 28 år til andre, ble det raskt fremmet ønsker om å gi noe tilbake. Som takk for alle årene bak disken i Fayes gate.
– Singh kjenner alle som bor rundt her. Han kjenner alle barna og vet hvor de hører hjemme. Han vet at hjemme hos oss, er det ikke lov til å spise godteri midt i uka. Derfor ble det bomtur for mine barn når de ville kjøpe slikkeri hos Singh midt i uka, ler leder for Linderen vel Kristin Moldestad.
– Singh og Kaur er gode, gammeldagse kjøpmenn. De er alltid til stede, og vi kunder føler at de virkelig bryr seg. Det er sant at butikken hans er hele nabolagets kjøleskap. Det er vanlig å være innom flere ganger i løpet av dagen for å hente i hus noe du mangler, sier styremedlem Lindern vel, Heidi Shoba Søvold.
Han var den første voksne jeg kjente
Kaur, som forteller at flere av de faste kundene gråt en skvett da de fikk vite at hun og ektemannen skulle slutte, måtte selv tørke bort en tåre da gaven ble overlevert.
Ranjit Singh takket hver og en og delte ut store bamseklemmer til store og små.
– Han var den første voksne utenom familien som jeg kjente, sa Sigurd Moldestad Nypan (15).
– Dette var den første butikken jeg handlet i, forteller Tobias Svaar (15), etter å ha fått en god klem av den avtroppende kjøpmannen.
I løpet av vinteren og våren overtar Kulsit Singh butikken. Ranjit og Kaur reiser hjem til Asker for godt. Det er ikke fritt for at den nye kjøpmannen kjenner et visst press når han skal overta som kjøpmannen på Lindern.
Saken er opprinnelig publisert i Vårt Oslo. Republisert i sin helhet på Utrop med Vårt Oslos godkjenning