– Regjeringen må ta ansvar for at også østkantungdom finner veien til universitetet

Øverst fra venstre:
Foto: Eva Alnes Holte
Politikken for høyere utdanning kunne like gjerne vært skrevet for 50 år siden, det mangler fullstendig et integreringsperspektiv, mener dekan Oddgeir Osland.

Oddgeir Osland, dekan ved Fakultet for samfunnsvitenskap, har lenge engasjert seg for lik tilgang til høyere utdanning.

Han mener flere universiteter og høgskoler tar ansvar for sosialt mangfold i høyere utdanning, men savner drahjelp fra regjeringen.

Regjeringen må ta ansvar

Osland sier i følge pressemeldingen at den norske høyere utdanningspolitikken mangler et integreringsperspektiv, og at regjeringen må ta ansvar for å sikre lik tilgang til høyere utdanning, spesielt for østkantungdom.

Den norske høyere utdanningspolitikken mangler et integreringsperspektiv

Det er to årsaker til behovet for et integreringsperspektiv på høyere utdanning, ifølge Osland: Ungdommers rett til utdanning på den ene siden, og utdanningene og universitetets behov for mangfold på den andre siden.

– Dersom de som skal bli barnehagelærere eller arbeide i barnevernet ikke kjenner godt til levekårsutfordringene i byen, har vi et problem. Det levde livet, den livserfaringen folk har gjort seg før utdanning er viktig, og det svekker kompetansen dersom vi ikke har et mangfold av studenter fra hele byen, sier han.

Mangler viktig data

Osland kritiserer regjeringen for at det ikke finnes data på hvem som søker seg til ulike utdanninger på ulike utdanningsinstitusjoner.

Utdanningsinstitusjonene har hovedansvaret, understreker Osland, men myndighetene bør ta seg av kunnskapsgrunnlaget:

– Kunnskapsdepartement bør ta et nasjonalt ansvar for slike oversikter og analyser, slik at vi har data og et godt kunnskapsgrunnlag.

Han understreker at på mange måter er den norske høyere utdanningshistorien en suksesshistorie, med integrering av kvinner og barn fra arbeiderklassen i utdanningssystemet.

– Og ikke minst har vi fått det til i distriktene, så det er bra. Men noen områder trenger drahjelp, som overgangen fra videregående skole til universitet og fra mastergrad til doktorutdanning, mener han.

Han påpeker behovet for bedre samhandling mellom regjeringens politikk for høyere utdanning og velferdspolitikken.

– Vi som skal ta ansvar i vår egen by, trenger at Kunnskapsdepartementet kommer på banen, sier han.