- Norsk-britisk eks-politiker blir LO-økonom - 21.11.2024
- Norsk UD kutter i støtten til Oslo Freedom Forum - 21.11.2024
- Utøya-dømte ankom retten med politisk budskap - 20.11.2024
Ifølge kanalen ble vedtaket fattet med 29 mot 28 stemmer.
Saken har skapt stor debatt, og også arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (Ap) har blandet seg inn. Hun mener at kommunen ikke har lov til å bestemme hvilke flyktninger de skal ta imot.
– Kommunene kan ikke stille krav til flyktningenes nasjonalitet eller familiesituasjon. Kommunene og staten må samarbeide om å få bosatt alle som får lovlig opphold i Norge, sier hun til NRK.
Høyre, Frp, KrF og Pensjonistpartiet stemte for forslaget.
– Vi utfordrer den prioriteringen staten Norge gjør, og det er vi ærlige på, sa Høyres gruppeleder Kristin Surlien i forkant av vedtaket.
– Dette er en skam for Drammen, det er flaut å se hvilken vei Drammen går når det gjelder bosetting av flyktninger, sier Tony Burner (SV).
– Jeg tror de kommer til å få beskjed fra Statsforvalteren om at dette vedtaket er ulovlig, og at saken må komme tiibake til kommunestyret. Men skaden er allerde skjedd, for dette var en kamp om Drammens sjel. Hva slags kommune ønsker vi å være? Og flertallet i kommunestyret sier vi skal være snevrere og lite inkluderende, sier Eivind Knudsen (Ap).
– Ukraina-vedtaket er ulovlig
Kommuneadvokaten i Drammen slår fast at vedtaket angående å kun bosette ukrainske flyktninger er ulovlig.
Kommuneadvokaten skriver følgende i sin konklusjon:
«Vedtaket er diskriminerende ved at det er begrunnet med at kommunen kun ønsker å bosette flyktninger fra Ukraina, og ikke andre flyktninger med ikke-vestlig bakgrunn. Slik saken er opplyst til oss, og ut ifra begrunnelsen som er gitt, er denne diskrimineringen ikke lovlig.
Vedtaket er derfor i strid med både nasjonalt og internasjonalt regelverk.»
Etnisk profilering
Kommuneadvokaten begrunner sin vurdering på følgende måte:
«Etter vårt syn er det vanskelig å argumentere for at formålet med begrensingen er saklig. Reelt er det snakk om etnisk profilering, og vi har liten tro på at en slik begrunnelse – som er direkte i strid med hele likestillings- og diskrimineringslovens formål (se § 1) – kan sies å være en beskyttelsesverdig interesse. Som forarbeidene viser krever forskjellsbehandling på bakgrunn av nasjonalitet «very weighty reasons».
Likestillings- og diskrimineringsombudet mener det er i strid med FN-konvensjonen
Likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon sier til Dagsavisen at om Drammen kommune vedtar å ikke bosette ikke-vestlige innvandrere og kun ønsker å bosette ukrainske flyktninger, så vil ombudet klage kommunen inn til Diskrimineringsnemnda.
Han mener at vedtaket også kan være i strid med FNs rasediskrimineringskonvensjon.
I begrunnelsen for forslaget heter det at «Med den høye andelen ikke-vestlige innvandrere som Drammen allerede har, vil det være integreringshemmende å bosette enda flere med ikke-vestlig bakgrunn. Dette fordi ressursene må benyttes til å løse de integreringsutfordringene vi allerede har med denne gruppen, før det tilføres flere.»