– Frikort for diskriminering

– Diskrimineringsnemnda klarer ikke hindre diskriminering i samfunnet om varslere må vente for lenge i å få svar på sakene deres, mener Fredrik Eidesen.
Foto: Sofie Jørgensen Hellesund
Fredrik måtte vente et år på at Diskrimineringsnemnda skulle avgjøre saken hans. Nå er han redd lang behandlingstid vil hindre andre i å varsle.

Diskrimineringsnemndas saksbehandlingstid er inntil et år snart, dersom fjorårets negative utvikling fortsetter. Det gir store konsekvenser for varslerne, mener Fredrik Eidsen.

Diskrimineringsnemnda skal gi et lavterskeltilbud for klage- og varslersaker om diskriminering og trakassering.

Nemnda mener at rask behandling av varslingssaker er en av de viktigste delene av arbeidet deres. Kulturdepartementet har fastsatt at behandlingstiden skal være maksimalt syv måneder.

Siden 2021 har behandlingstiden økt med to måneder hvert år.

For Fredrik Eidesen betød det at saken hans tok nesten ett år før den ble avgjort. 

– Rammer de svakeste

Da student Fredrik Eidesen skulle flytte, ble det vanskelig i møte med private selskaper og profesjonelle utleiere. Utleierne ønsket ikke leietakere under 25 år.

– Det gjorde at jeg ikke fant et nytt sted å bo. Jeg måtte flytte hjem, sier Eidesen.

I håp om at utleierne skulle endre praksis, klagde han inn saken til Diskrimineringsnemnda i januar 2023. Han mente det skulle være mulig for studenter å finne et sted å bo, også de under 25.

– Lang saksbehandling kan føre at folk ikke klager

Eidesens sak tok over 11 måneder før den ble avgjort. Den lange behandlingstiden gjorde at Eidesen følte at han ikke ble tatt alvorlig. Nå bekymrer han seg for andre varslere:

– Det er nemndas samfunnsoppdrag å gripe inn etter at det har pågått diskriminering. Når det tar så lang tid, er jeg redd for at mange saker går under radaren eller får fortsette i lang tid. Det kan bli som et frikort for diskriminering.

Eidesen mener at den lange behandlingstiden kan gjøre at mennesker som har opplevd diskriminering velger å ikke klage.

– Dette rammer de som står svakest i samfunnet. Diskrimineringsnemnda skal være et lavterskeltilbud som gir rettshjelp til alle som har opplevd diskriminering, om man har dårlig råd eller ikke. Om behandlingstiden blir for lang, svikter nemnda de som trenger den.

Nytteløst

Da snart ett år hadde gått, fikk Eidesen endelig svar fra Diskrimineringsnemnda i januar 2024 på klagen sin. Den var blitt avslått. 

Eidesen mente det var en del av klagen hans som ikke kom fram, og ønsket å få saken behandlet på nytt.

Men til tross for muligheten til å klage på vedtaket, valgte Eidesen å ikke gjøre det på grunn av den lange behandlingstiden:

– Etter å ha ventet et helt år virket det nytteløst å vente et år til på enda et vedtak.

– Svikter i oppgaven sin

Eidesen forteller han var heldig som hadde en løsning og muligheten til å flytte hjem mens han ventet på at saken skulle bli behandlet. Men han er bekymret for andre som ikke har en annen vei å gå enn Diskrimineringsnemnda:

– Jeg hadde heldigvis et annet sted å gå. Men den lange behandlingstiden er spesielt ille for de som opplever former for diskriminering som er spesielt alvorlige, som for eksempel seksuell trakassering på arbeidsplassen.

Eidesen mener at den lange ventetiden også har store konsekvenser i saker med krav om oppreising:

– Her kan varslere ha hatt store utgifter forbundet med den diskrimineringen de har opplevd til psykologtimer og lignende. Da er det ekstra viktig med et tilgjengelig tilbud.

Eidesen forteller at det er reelle konsekvenser for livene til varslerne om behandlingstiden er for lang:

– Det er så viktig at man får ned saksbehandlingstiden så diskriminering blir hatt tak i på et tidligere stadium, i stedet for at det pågår over lengre tid. Hvis ikke svikter Diskrimineringsnemnda i oppgavene sine.

– Viktig å få avgjort sakene fort

Kultur- og likestillingsdepartementet er ansvarlig for Diskrimineringsnemnda. Ifølge departementet er det ekstra krevende for innklagerne når behandlingstiden er lang: 

Dette handler om mennesker i en krevende situasjon. Det kan være tungt å stå i en prosess som tar lang tid, derfor er det viktig at sakene blir avgjort så raskt som mulig, skriver kommunikasjonsrådgiver Camilla Berg Hansen i en e-post til Utrop.

Hansen understreker at kort behandlingstid er avgjørende for Diskrimineringsnemnda sine oppgaver:

– Diskrimineringsnemnda er et kostnadsfritt alternativ til domstolene. Kostnadene ved domstolsbehandling er høye, og en langvarig prosess kan for den enkelte være belastende. Det er derfor viktig at det finnes et uavhengig tvisteløsningsorgan som kan behandle diskrimineringssaker raskt og rimelig. Dette bidrar til likestilling og motvirker rasisme.

Opplever dobling i antall saker

Men til tross for dette, mener Hansen likevel at den lange behandlingstiden ikke hindrer nemnda i arbeidet mot diskriminering:

– Nemnda er et lavterskeltilbud for saker om diskriminering, og skal behandle de sakene som klages inn. Det er uheldig at saksbehandlingstiden har økt, men det påvirker ikke nødvendigvis målet.

Ifølge Hansen skyldes den høye behandlingstiden i nemnda at antallet saker som klages inn har doblet seg. I tillegg mener departementet at sakene som kommer inn er mer omfattende og kompliserte, og dermed også mer ressurskrevende.

– For å korte ned på behandlingstiden har nemnda nylig ansatt flere jurister og jobber med å effektivisere saksbehandlingsrutinene, skriver Hansen.