I sin lederartikkel mener avisen Nationen at integrering bør også skje på nynorsk:
– I mange kommuner, også de som bruker nynorsk, er voksenopplæringen kun på bokmål. Det gjør at innvandrerforeldrene lærer et annet språk enn det barna deres gjør på skolen. Da blir det langt vanskeligere å gi god leksehjelp hjemme og mer krevende å kommunisere med skolen og lokalmiljøet. De som vil fjerne sidemål og jobber for å få nynorsken ut av skolen, bruker ofte argumentet om at innvandrere sliter med å lære begge de to norske skriftspråkene. At nynorsk bidrar til unødig forvirring.
Nødvendig for integrering
Men det går altså an å se annerledes på det, slik Kvam gjør, skriver lederartikkelen.
– Nynorsk er en forlengelse av dialekten som brukes på stedet – og dermed det språket nye innbyggere fra andre land bør møte i voksenopplæringen.
Kvam sitt bevisste arbeid med språket er årsaken til at kommunen forrige uke kunne motta regjeringens pris for årets nynorskkommune i 2024.
“Opplæring på nynorsk kan lette integreringen i lokalsamfunnet og gjøre det enklere for innvandrere og flyktninger å lære seg den lokale dialekten,” står det i begrunnelsen fra juryen.