- Fotballprofil klar for TV 2 - 14.01.2025
- Feir 45 år med Djangofestivalen i Oslo - 14.01.2025
- Nav bruker korsang for å gjøre innvandrere klare for arbeidslivet - 14.01.2025
– Jeg vet at skolene våre jobber hardt for at alle elever har det trygt og godt på skolen, men dessverre er det fremdeles alt for mange elever som opplever mobbing. Det er særlig bekymringsfullt å se at det er mest utbredt blant de yngste elevene. For å lære på skolen må elevene ha det bra på skolen. All mobbing er uakseptabelt og noe vi må bli kvitt, sier byråd Julie Remen Midtgarden i en pressemelding.
I 2024/25 er det stabile eller bedre tall på alle trinn i grunnskolen utenom 6.trinn, mens mobbingen på videregående har fortsatt å øke. Den er nå og er nå godt over tallene fra før pandemien.
– Etter de siste års store økning i opplevd mobbing har vi jobbet mye med å bedre det faglige og sosiale læringsmiljøet på skolene. Blant annet har vi innført mobilforbud, flere sosialagenter og en ny handlingsplan mot mobbing, vold og trusler som alle skolene jobber etter. Den sterke forverringen er stanset, men dette arbeidet må fortsette med uforminsket styrke, uttaler hun.
Elevene trives stort sett godt i Osloskolen
Trivselstallene i Osloskolen er stabile i forhold til skoleåret 2023-2024, med en liten økning for 7. og 8. trinn.
– Jeg er glad for at det fremdeles ser ut til at de fleste elevene trives godt på skolen, og elevene i Oslo skårer godt på trivsel og interesse for å lære sammenlignet med resten av landet. Elevenes trivsel og motivasjon er viktig for å legge til rette for best mulig læring, avslutter Remen Midtgarden.
Fakta om Elevundersøkelsen
– En årlig spørreundersøkelse der elever fra 5. trinn til vg3 svarer på spørsmål om læring og trivsel i skolen. Obligatorisk for alle elever i Osloskolen.
– Gir lærere, skoleledere og skoleeiere informasjon om hvordan elevene opplever skolehverdagen, slik at skolen kan følge opp med rette tiltak.
– Obligatorisk for 7. trinn, 10. trinn og vg1. Frivillig for øvrige trinn fra og med 5. trinn.
– Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 29. oktober–28. november 2024. Omtrent 442.000 elever svarte på undersøkelsen.