FrP vil ha obligatorisk språktesting av fireåringer i Oslo

– Vi risikerer å skape et todelt samfunn, hvor flere barn starter skolegangen med store ulemper, sier Julianne Ofstad, varaordfører i Oslo
Foto: Håkon Rusdal
25 prosent av barna som startet i 1. klasse i Oslo i fjor trenger forsterket opplæring i norsk.

Fremskrittspartiet mener tallene er alarmerende, og foreslår obligatorisk språktesting av fireåringer etter dansk modell.

– Dette er ikke bare et språkproblem, det er en systemsvikt. Vi risikerer å skape et todelt samfunn, hvor flere barn starter skolegangen med store ulemper, sier Julianne Ofstad, varaordfører i Oslo, i en pressemelding.

Ifølge tall fra Utdanningsetaten i Oslo får en av fire førsteklassinger særskilt norskopplæring ved skolestart i 2024. FrP hevder dette er et klart tegn på at dagens integreringspolitikk ikke fungerer.

Ofstad har også fulgt opp med et spørsmål til skolebyråden om hvor mange av barna som har behov for særskilt norskopplæring som er født i Norge.

– Dette er barn som begynner på skolen uten å kunne norsk godt nok. Flere av disse vil ha vanskeligheter med å følge undervisningen, noe som vil prege dem videre i skoleløpet og senere i livet, sier Ofstad.

– Viktig å ta grep tidlig

FrP-politikeren understreker viktigheten av tidlig innsats på språkfeltet. Hun sier et tiltak kan være å få flere barn til å begynne i barnehagen.

– Språk er nøkkelen til integrering og mestring. Når 25 prosent av førsteklassingene i Oslo ikke kan norsk godt nok, må varsellampene blinke. Vi må tørre å ta grep som sikrer at alle barn får den starten de fortjener.

I Danmark blir barn med utilstrekkelige språkkunnskaper henvist til obligatorisk språkopplæring før skolestart.

– Vi må begynne tidligere. I dag er det helsestasjonene som skal fange opp språkproblemer, men oppmøtet er frivillig. Nettopp de barna som trenger hjelpen mest, blir ikke fanget opp. Det kan vi ikke akseptere, sier varaordføreren.

Konkret konsekvens i klasserommet

Språk er nøkkelen til integrering, og for Fremskrittspartiet holder det ikke å håpe at barna “lærer seg språket etter hvert”.

– Språk er nøkkelen til å mestre skole, få venner og lykkes senere i livet. Hvis vi ikke griper inn tidlig, risikerer vi at barn vokser opp i utenforskap og med færre muligheter enn sine jevnaldrende, sier hun.